Styret i Norsk vegansamfunn vedtok den 13. juli 2022 å endre grafisk profil. Vår idé er å basere den på det internasjonale veganflagget.
Dette flagget er kanskje enda ikke så godt kjent i Norge grunnet manglende markedsføring. På vår oppfordring har vi fått Gad Hakimi (designer av flagget) til å opprette en facebookside også for Norge. Idéen bak flagget er at fargene blå-grønn-blå representerer dyr i vann, på land og i luften, mens hvit representerer «unity». Flagget er altså ment for å samle alle grupper og organisasjoner som jobber for dyrs rettigheter under ett og samme flagg.
Vår nye grafiske profil vil da baseres på følgende primær-farger
Initielt ble vi inspirert til å basere logo og grafikk på Norges geografiske form
Norge danner her en vinkel på 65° som vi tenkte var fin å ta med videre i prosessen. Videre inspirert av veganflag.org baket vi inn denne idéen i et coverphoto vi nylig publiserte på Facebook:
Etter en del diskusjoner og iterasjoner på en rekke logoforslag har styret endt opp med følgende
En annen idé bak logoendringsforslaget er at NVSs overgang til å bli et livssynssamfunn burde reflekteres gjennom logoen. Istedenfor å underbygge misoppfatningen at veganisme er en diett så er det her et større fokus på dyrene.
Nettsiden har nå bakt inn denne grafiske profilen og har også fått et layoutmessig løft etter at nettsiden over en lengre periode har båret preg av en plugin som kollapset forrige design.
Vi tar gjerne imot ris og ros på disse idéene (ingen ting er skrevet i stein!). Kom gjerne med innspill i kommentarfeltet under.