Vegansk vår 2017: Hva og hvorfor?

Bli med på Vegansk vår! Grafikkdesign: Andrea Bruer. Bakgrunnsfoto i grafikken: Pixabay.com.

For tredje år på rad arrangerer Norsk vegansamfunn #veganskvår! Nytt av året er kjente fjes som deltagere og ikke minst et samarbeid med Oslo Vegetarfestival! Tar du utfordringen om å spise vegansk i hele mai, enten det er for dyra, helsa eller miljøet – eller alle tre?

Tekst: Andrea Bruer, Marit Ylvira Haugland og Trine Strømme

Da bør du bli med på Vegansk vår!

Bli med på Vegansk vår 2017!

Det er enklere enn noensinne å bli med på Vegansk vår. Bare i løpet av det siste året har det nemlig dukket opp massevis av nye veganske produkter og konsepter som gjør det enklere å leve dyrevennlig.

Så, hva venter du på?

Vegansk vår + Oslo vegetarfestival = Sant <3

Fjorårets Vegansk vår hadde over 900 deltakere. I snitt ble én person veganer per dag i Vegansk vår 2016, og 70 av deltakerne sa også at de på grunn av Vegansk vår skulle redusere forbruket sitt av dyreprodukter!

I år har vi også noen spennende nyheter: Vi samarbeider med Oslo Vegetarfestival, som går av stabelen 13. og 14. mai!

Festivalen blir et høydepunkt og et samlingspunkt under Vegansk vår. På festivalen vil det blant annet annet bli Vegansk vår-kokkekurs med enkle retter. Jane fra Veganmisjonen og Thomas bak bloggen Veganmannen står for kokkekurset. I tillegg blir det Vegansk vår-foredrag, påmeldingsbod og Vegansk vår-konkurranser på festivalen.

Norsk vegansamfunn arrangerer festival-etterfesten, som også vil få Vegansk vår-tema i år.

Det kommer flere overraskelser etter hvert, så følg med på både nyhetsbrev og Facebook-event!

Men hva er Vegansk vår, egentlig?

Vegansk vår er en nettbasert kampanje inspirert av lignende arrangementer som er stadig mer populære: Hovedsakelig internasjonale Veganuary og danske Marts med medfølelse, arrangert av Mad med medfølelse. I fjor deltok over 900 mennesker på Vegansk vår, og vi vil gjerne ha med enda flere i år!

Vi kommer til å legge ut forslag til matplaner hver uke i mai, én uke i forveien så du har god tid til å handle. Disse vil være skreddersydd for norske forhold, og kun ha ingredienser som absolutt alle skal få tak i på nærbutikken.

Du kan også la deg inspirere av ukemenyene for 2016 og 2015. Men du står selvsagt fritt til å velge dine veganiserte favoritter blant de millioner av andre veganoppskriftene du kan søke opp på nett!

Hvordan deltar jeg i Vegansk vår?

  • Meld deg på arrangementet på Facebook, og inviter mer enn gjerne venner og familie også! Der vil vi legge ut mye nyttig informasjon, inkludert lenker til matplanene vi legger ut på nettsidene våre.
  • Bruk emneknaggen #veganskvår på Instagram, Facebook og Twitter! Her følger vi med, og kommer til å reposte noen favoritter blant delte innlegg.
  • Vi vil gjerne at dere som blir med kan hjelpe og støtte hverandre, samtidig som dere kan få tips fra «etablerte» veganere. Det er lov å stille spørsmål, og vi vil gjerne høre fra dere hvordan dere opplever og erfarer denne tiden med – for mange av dere – ny mat. Benytt dere av inspirasjon i Facebook-grupper som “Hva slags veganmat lager du i dag?” og still spørsmål i for eksempel “Veganpreik“.

OK, jeg vil gjerne delta! Men hva innebærer det, egentlig?

Tegning av en person som sier ""I feel like this one meal won't make a difference to stopping animal suffering, but I guess I will try it...". Over er det en flowchart som illustrerer at alle valg man tar når man velger vegansk, har positive ringvirkninger. Eksempelvis blir folk klar over at veganisme finnes, og man øker etterspørselen etter vegansk mat, vegansk mat blir billigere og dyr slipper å bli avlet frem for å møte etterspørselen.

Alle valg du tar, har betydning! Illustrasjon: Vegan Norway

Først: Så fantastisk at du vil delta! Det betyr masse for både dyra og planeten, og de veganske valgene du tar, har faktisk reell betydning, som Vegan Norway har skrevet om tidligere!

Både disse arrangementene og Vegansk vår handler om å utfordre seg selv til å spise vegansk i en måned, og gjerne også avstå fra å kjøpe andre ikke-veganske varer med dyreprodukter, det være seg skinn, lær eller ull.

Et vegansk kosthold behøver ikke å bety mer tid eller penger på matlaging, ei heller at smaksløkene må fire på krava. Tvert imot vil nok mange som deltar på Vegansk vår få øynene opp for hvor mye godt veganere faktisk har å velge i!

Ønsker du helst ikke å handle maten i butikken, men heller få oppskrifter og mer eller mindre alle råvarer til veganske middager levert på døra? I så fall er kanskje veganske matkasser noe for deg. Sjekk ut både Den Grønne Kassa (levert av Veganermat), som leverer over hele Norge, og vegansk matkasse fra Nettmat (sender til Sør-Rogaland og Oslo)!

Vil du spise ute? Da er gratis-appen Vegan Norway et must! De har også forslag til butikker som er gode å handle de litt mer spesielle veganske matalternativene i. Vegan Norway dekker nå Oslo, Trondheim og Bergen.

Hvorfor skal jeg delta?

Er du kanskje glad i alle slags dyr, og opptatt av hvordan mennesker bruker og behandler dem?
Å delta i Vegansk vår kan gi deg et nytt perspektiv på hvordan vi ser på dyrene i vårt samfunn og hvilken funksjon de har. Å redusere hvor mye kjøtt- og meieriprodukter du spiser, er en helt konkret måte å verne om dyrenes liv og helse.

Er du opptatt av miljøet?
Er du en som presser sammen kartonger og slukker lys når du går ut av rommet, men har lyst til å gjøre litt mer for miljøet? Gode nyheter:  Å spise vegansk reduserer klimagass-utslippet ditt betraktelig, i følge blant annet FN. En fordel med å spise vegansk miljømessig er at det ikke trenger å ta mer tid, for å handle mat er jo noe man må gjøre uansett. Det krever ikke mer tid å gå til hylla med linser og bønner eller seksjonen med veggisvarer i frysedisken enn å rote rundt i kjøtt- og meieridiskene i butikken. Å plukke opp soya- eller havremelk er også like lite tidkrevende som å ta en kartong med kumelk, men har mye å si for miljøet!

Du er kanskje allerede vegetarianer, men har snust litt på veganisme?
Overgangen fra vegetarisk til vegansk er ikke så stor som du kanskje tror. Under Vegansk vår hjelper vi deg på veien med konkrete tips, så det blir både smakfullt og enkelt å velge vegansk!

Kanskje er du i utgangspunktet skeptisk til veganisme, men er en person som tar utfordringer på strak arm? 
Ved å delta får du muligheten til å utforske ny mat og bli mer bevisst forbruket ditt. Kanskje du også oppdager noen nye favorittretter eller -pålegg? Få gjerne med venner og familie på denne utfordringen!

 

Men vil jeg ikke dø av mangelsykdommer?

Vi skal ikke påstå at du nødvendigvis blir supersunn over natta ved å bli veganer, men du vil i hvert fall ikke krepere av mangelsykdommer i mai måned dersom du følger generelle ernæringsråd for veganere. Det finnes også mange gode veganske kostholdstips på mynths.com, skrevet av Marie Vogt, som har en bachelorgrad i samfunnsernæring. Og har du for eksempel litt problemer med kolesterol eller forskjellige livsstilsrelaterte sykdommer, så kan det jo kanskje være fint å prøve et kolesterolfritt, plantebasert kosthold en måned og se om du merker forskjell. Konsulter gjerne med din lege først, så du kan sammenligne blodprøvene før Vegansk vår og etter.

Vi er svært opptatt av at alle som spiser vegansk, får i seg det i trenger, og at alle er grundig informerte om hvilke vitaminer og mineraler de bør ta tilskudd av. Alle veganere må ta tilskudd av vitamin B12, enten direkte eller gjennom berikede produkter. B12-tilskudd finnes som både spray og tabletter, samt i beriket næringsgjær på helsekost og på nett. Hos The Vegan Society kan du kjøpe et multivitamintilskudd utviklet spesielt for veganere. Her er også en vegansk matpyramide, hvis du liker sånne!

Lurer du på noe mer om ernæring? Dette er noe vi tar på alvor. Norsk vegansamfunns ernæringsfysiologer besvarer derfor spørsmål på frivillig basis, og på nettsidene våre finner du en stor database med svar på mange vanlige spørsmål. Finner du ikke svar på det du lurer på? Da kan du spørre ernæringsekspertene våre her. Du finner også mye informasjon om ernæring på nettsidene til Helsepersonell for plantebasert kosthold.

Greit nok! Da er jeg selvsagt med. Men… Hva skulle jeg gjøre nå igjen?

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Leave a Reply

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no