Vegansk vår 2016: Forslag til ukemeny for uke fire

I uke fire av #veganskvår blir det enkle og greie oppskrifter som likevel er smakfulle fra bloggen “Men hva spiser du egentlig?”. Denne bloggen har oppskrifter på blant annet gulrotsuppe med ingefær, tandooriburger og skogsbærbrownies. Gled deg!

Tekst: Andrea Bruer

På “Men hva spiser du egentlig?”-bloggen er det massevis av tips til lunsjsmåretter og forskjellige pålegg. Hvis du foretrekker enda enklere mat til frokost og lunsj, gjelder fremdeles våre faste frokost- og lunsjtips!

Ønsker du helst ikke å handle maten i butikken, men heller få veganske middager med alle oppskrifter og nesten alle råvarer levert på døra? I så fall er kanskje veganske matkasser noe for deg! Den Grønne Kassa (levert av Veganermat) leverer på døra overalt i hele landet. Du kan også få kjøpt en vegansk matkasse fra Nettmat (sender til søndre Rogaland og Oslo)!

Vil du spise ute? Da er gratisappen Vegan Norway et must!

Vil du ha enda flere mattips?  Ta en titt på de flotte matplanene til vår søsterforening i Danmark, Mad med Medfølelse, som nå arrangerer Marts med Medfølelse!

 

Mandag:

Lunsj: Rester fra dagen før, eller ta en titt på frokost- og lunsjtipsene våre.

Middag: Aubergineruller med spicy tomatsaus

Foto av en liten porsjon pasta med tomatsaus på og aubergineruller på toppen. Det hele er pyntet med et basilikumblad. Bakgrunnen er helt hvit. Til høyre for pastaporsjonen er en lang tomatstilk med syv ovnsbakte cherrytomater festet til seg.

Aubergine, tomat og pasta. Bildet er fra “Men hva spiser du egentlig?”-bloggen.

Tirsdag:

Lunsj: Rester fra dagen før, eller ta en titt på frokost- og lunsjtipsene våre.

Middag: Butterdeigspai med sopp og nøtter. Serveres gjerne med en stor salat!

Foto av firkantet butterdeigspai på en hvit asjett. Bildet er tatt skrått ovenifra, og såpass nærme at man ikke ser mer enn asjetten under den. Oppå ligger forskjellige grønnsaker,, som sopp og rødløk, og oppå er det pyntet med noen cashewnøtter og pyntet med to kvaster dill.

Butterdeig fra Findus og TC er vegansk, og fås i de fleste dagligvareforretninger. Bildet er fra “Men hva spiser du egentlig?”-bloggen.

 

Spesialtips fra Norsk vegansamfunn: Om du ikke finne vegansk kremost (for eksempel Tofutti) i butikkene eller ikke får bestilt vegansk kremost fra for eksempel Veganermat.no eller Veganlife.no, kan du heller pensle paideigen med litt olivenolje istedet, eller ha på litt tomatsaus. Du kan også bruke cashewkrem (uten sjokolade og søtning).

Onsdag:

Lunsj: Rester fra dagen før, eller ta en titt på frokost- og lunsjtipsene våre.

Middag: Gulrotsuppe med ingefær

Fotografi av gulrotsuppe med grønnkål og hvitløksbrød. Det er en dyp skål med oransjefarget suippe med grønnkålblader i midten. Denne skålen står på et lett buet, firkantet og stort fat. Til venstre for suppeskålen ligger det en baguette som nesten er delt i skiver, men fremdeles sammenhengende, med vegansk hvitløkssmør. Til høyre i bildet er det en sølvfarget skje. Asjetten står på et mørkt, trefarget bord.

Hvitløksbrød og gulrotsuppe med grønnkål. Bildet er fra “Men hva spiser du egentlig?”-bloggen.

Spesialtips fra Norsk vegansamfunn: Hvitløksbrød lager du enkelt selv! Bare kjøp noen halvstekte baguetter, miks litt hvitløkssmør med Smøremyk Rapskokos, Nutana eller annet vegansk smør uten vitamin D3 og smør på. Du kan også blande frisk hvitløk og urter med olivenolje og pensle dette mellom skivene, eller på daggamle brødskiver.

Torsdag:

Lunsj: Rester fra dagen før, eller ta en titt på frokost- og lunsjtipsene våre.

Middag: Karrigryte med ris og cashewnøtter.

Foto av en hvit, litt dyp asjett på et gråhvitt trebord. På asjetten ligger en liten porsjon karrigryte med ris og sopp, og den er oransjebrun i fargen. Vi ser store biter av cashewnøtter og sopp, samt riskorn. Retten er pyntet med flere friske korianderblader. Til høyre ei bildet liger en sølvgaffel med pent dekor helt nederst i gripedelen.

Karrigryte med sopp og cashewnøtter på en fredagskveld. Bildet er fra “Men hva spiser du egentlig?”-bloggen.

Fredag:

Lunsj: Rester fra dagen før, eller ta en titt på frokost- og lunsjtipsene våre.

Middag: Ovnsbakte søtpoteter.

Fotografi (nærbilde) av to halve søtpoteter ved siden av hverandre på en helt hvit bakgrunn. På begge søtpotet-halvdelene er det soyarømme (Tofutti), mais, avokado og rødløk.

Alle slags grønnsaker passer med søtpotet, enten stekte eller rå! Bildet er fra “Hva spiser du egentlig?”-bloggen.

 

Spesialtips fra Norsk vegansamfunn:

  • Her kan du være kreativ med tilbehøret! Kjør på med masse grønnsaker, både stekte og rå. Annet tilbehør som passer bra er for eksempel pannestekte kikerter, eller linser stekt med karrikrydder og eple. Kanskje en tacovri med sorte bønner stekt med rødløk, tomat og paprika?
  • Om du ikke finner hverken Tofutti Sour Supreme eller iMat Fraiche i allergiavdelingen i butikken din, kan du også legge cashewnøtter i bløt og blende dem med krydder og smøre på.

Lørdag (påskeaften):

Lunsj: Rester fra dagen før, eller ta en titt på frokost- og lunsjtipsene våre.

Middag:

Forrett: Dampet asparges med appelsinhollandaise og/eller krydret samosa med mild yoghurtdipp.

Hovedrett: Burgertid! Tandooriburger med ovnsbakte poteter. Legg noen tynne mangostaver på burgeren og farg potetene med litt gurkemeie for gul påskefølelse!

Påskegodt og dessert: Hva med hjemmelaget bountypistajsmarsipan og sjokoladeknekk i påskeegget? Eventuelle gjester vil nok også la seg imponere av for eksempel skogsbærbrownies, semulegrøt, hasselnøttis med kokos og sjokolade eller miniterter med krem Tips til vegansk sjokolade: GoGreen, Divine, Seed & Beans, I love Eco, Coop mørk kokesjokolade og Odense 55%.

Foto av en hvit asjett med burger på den høyre siden og 7-8 gylne potetbåder på venstre siden. Burgeren har hjemmelaget burgerbrød som ser litt rustikt ut, og har sesamfrø på seg. Det er også en vegansk yoghurtdressing rett under det øverste burgerbrødet. Under dressingen er en tomatskive, og deretter selve burgeren, før et rapidsalatblad avslutter komposisjonen. I bakgrunnen kan vi skimte grønne planter, som er ute av fokus.

Tandooriburger med ovnsbakte poteter. Ja takk! Bildet er fra “Men hva spiser du egentlig?”-bloggen

 

Foto av seks små miniterter på hvit bakgrunn. Tre av dem har sjokoladekrem og henholdsvis appelsinpynt, jordbærskivepynt og gojibærpynt, og er de tre nederste i bildet. Over dem er to hvite med pynt av physalis-bær og en med en kiwiskive. Øverst til venstre er en med lilla krem og tre store blåbær oppå, samt et grønt, lite blad.

Miniterter med kokoskrem. Bildet er fra “Men hva spiser du egentlig?”-bloggen.

Søndag:

Middag: Viltgryte uten vilt

Foto av en asjett med soppgryte på venstre side og ovnsbakte, hele, små poteter med skall på på høyre side. Nederst til høyre på asjetten er en spiseskje tyttebærsyltetøy. Oppå soppgryten på venstre siden er en klæsj vegansk rømme, pyntet med flere stilker frisk rosmarin. På høyre side er det en brettet stoffserviett med blå og hvite horisontale striper og gaffel og kniv i enkel stålutforming oppå.

Viltgryte uten vilt — går det virkelig an? Svaret viser seg å være: Ja! Bidlet er tatt fra “Men hva spiser du egentlig?”-bloggen.

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Gledelige resultater fra Vegansk vår! | Norsk vegansamfunn - 30. July 2016

    […] derfor arrangerte vi Vegansk vår 2016: For å inspirere flere til å velge vegansk. Tenk at å spise kjempegod mat kan komme både dyra og planeten så mye til […]

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no