Vegansk vår 2016: Forslag til ukemeny for uke to

Uke 2 av #veganskvår er snart i gang, så det er bare å begynne å planlegge handleturen! Denne uken blir det oppskrifter fra den relativt nyoppstartede bloggen Mynths.com. Kvinnen bak bloggen er 21 år gamle Marie, som studerer samfunnsernæring.

Tekst: Andrea Bruer

Og kanskje nettopp derfor har oppskriftene hennes en nyttig bonus: Næringstabell! Da kan du se hvor mange bra vitaminer og mineraler du får i deg av å spise vegansk. Denne uken blir det spennende smaker med blant annet rødbeteburger, dhal med søtpoteter og vegansk raita og tandooripizza!

Vil du være sikker på å få med deg når de andre matplanene legges ut, og eventuelt i samme slengen svare på to korte spørsmål som er veldig nyttig for oss å vite svaret på? Meld deg på “Vegansk vår”-nyhetsbrevet!

Ønsker du helst ikke å handle maten i butikken, men heller få veganske middager med alle oppskrifter og nesten alle råvarer levert på døra? I så fall er kanskje veganske matkasser noe for deg! Den Grønne Kassa (levert av Veganermat) leverer på døra overalt i hele landet. Du kan også få kjøpt en vegansk matkasse fra Nettmat (sender til søndre Rogaland og Oslo)!

Vil du spise ute? Da er gratisappen Vegan Norway et must!

Vil du ha enda flere mattips?  Ta en titt på de flotte matplanene til vår søsterforening i Danmark, Mad med Medfølelse, som nå arrangerer Marts med Medfølelse!

Frokost og lunsj uke 2

På Mynths.com finner du mange gode forslag til pålegg, i tillegg til wraps, salater og sandwicher. Hvis du foretrekker enda enklere mat til frokost og lunsj, gjelder fremdeles våre frokost- og lunsjtips fra uke 1.

Mandag 7. mars:

Lunsj: Gjerne rester av hirsekarbonadene fra søndagen – for eksempel på brødskiva med vegansk aioli eller Smøremyk Rapskokos, salatblader, sylteagurk og rødbeter! Eventuelt kan du ordne noe enklere med utgangspunkt i frokost- og lunsjtipsene våre.

Middag: Mini-rødbeteburgere med hjemmelaget hamburgerbrød og vegansk aioli. Er du ikke så glad i rødbeter? Prøv å lage en burger av knallkomboen mais og kikerter i stedet!

Saftige og gode miniburgere! Bildet er tatt av Mynths.com.

Spesialtips fra Norsk vegansamfunn:

  • Du kan erstatte tamari med soyasaus, og kokossukker med vanlig sukker.
  • Du kan også selvsagt bruke vanlige hamburgerbrød — de aller fleste er veganske, med unntak av de det står inneholder smør eller andre meieriprodukter! Hatting, for eksempel, bruker kun vegetabilsk emulgator E471 (som i svært, svært få tilfeller kan være animalsk) i sine produkter.

 

Tirsdag 8. mars:

Lunsj: Rødbeteburger-rester, eller ta en titt på frokost- og lunsjtipsene våre.

Middag: Indisk dhal med søtpotet og vegansk raita.

Dhal med søtpotet og spennende smaker! Bildet er tatt av Mynths.com.

Spesialtips fra Norsk vegansamfunn:
Får du ikke tak i silketofu til raitaen, eller er det litt for dyrt i nærbutikken? Da kan du erstatte det med soyayoghurt eller havreyoghurt, som de fleste vanlige forretninger fører! Får du ikke tak i dét heller? Lag raita av cashewnøtter! Det er bare å bløtlegge cashewnøttene i noen timer, eller la dem ligge i ti-femten minutter i vann som er kokt opp, smake til med litt sitronsaft eller eddik og ha oppi revet og presset agurk.

 

Onsdag 9. mars:

Lunsj: Rester av dhal med søtpotet, eller ta en titt på frokost- og lunsjtipsene våre.

Middag: Blomkål- og cashewsuppe med blant annet hvitløk og muskat.

Kjempegod blomkålsuppe! Bildet er tatt av Mynths.com.

 

Torsdag 9. mars:

Lunsj: Blomkålsupperester, eller ta en titt på frokost- og lunsjtipsene våre.

Middag: Curry med kikerter og søtpotet.

Deilig curry med kikerter og søtpotet! Bildet er fra Mynths.com.

Fredag 10. mars:

Lunsj: Curryrester, eller ta en titt på frokost- og lunsjtipsene våre.
Middag: Enchiladas med bønnestuing eller quesadillas med søte bønner, mais og søtpotet.

Smakfulle enchiladas med bønnestuing. Bildet er tatt av Mynths.com.

Norsk vegansamfunns spesialtips: Du kan sløyfe silken tofu om du ikke får tak i det. Da er det i så fall bare å erstatte mengden med bønner du liker og mose til ønsket konsistens!

 

Lørdag 11. mars:

Frokost/lunsj: Mandelscones, rester av enchiladas, eller ta en titt på frokost- og lunsjtipsene våre!

Middag: Tandoori-pizza eller speltpizza med cashewost.

Lørdagsgodt: Muffins med banan og sjokoladebiter eller peanøttcookies med sjokolade (glutenfri).

Husk at du kan erstatte cashewost med for eksempel vegansk aioli eller dressing laget på Oatly Fraiche! Bildet er tatt av Mynths.com.

Tips fra Norsk vegansamfunn:

  • Næringsgjær til cashewosten får du kjøpt både på helsekost og på Veganermat.no. Får du ikke tak i det, kan du lage vegansk aioli og ha på etter steking istedet for ost! Du kan også bruke Oatly sin iMat Fraiche som base for en rømmeaktig dressing.
  • Vil du ha noe annet enn pizza? Hva med vegansk spaghetti og “kjøttsaus” istedet? “TVP” er det samme som soyafarse fra Annama og HK, som du kan kjøpe frossent på de fleste daglivarer. Du kan også kjøpe det i tørr versjon både på eksotiske importbutikker og på nettsider som iherb.com. Finner du det ikke, kan det med hell erstattes med røde eller grønne linser på boks!
  • I muffinsene og mandelsconesene kan kokossukker erstattes med betesukker, og i fiberhusk til peanøttcookiene finner du i de fleste vanlige daglivarer.

 

Søndag 12. mars:

Frokost: Speltlapper med havremelk og banan eller lapper med bringebær og kokos. Pizza- eller sconesrester funker nok også utmerket!

Middag: Bokhvetekaker med kremet potetsalat, linse- og bokhvetekarbonader med kålstuing eller middagskaker av soyafarse, havregryn og sjampinjong.

Bokvhetekaker og kremet potetsalat for å minne deg på at vårlig varme ikke er så alt fo langt unna! Bildet er tatt av Mynths.com.

 

, , , , , , , , , , ,

One Response to Vegansk vår 2016: Forslag til ukemeny for uke to

  1. Marie 1. May 2016 at 20:30 #

    Veldig synd at bloggen nå er privatisert, og man ikke får sett oppskriftene!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.