Vegansk vår 2016: Forslag til ukemeny for uke én

Uke én får en pangstart med en ukemeny fra fantastiske VeganMisjonen! Jane, som er kvinnen bak VeganMisjonen, ga nylig ut en flott kokebok, “Veganmat på sitt beste”.  Kanskje denne kan fungere som ekstra inspirasjon i Vegansk vår? Bloggen hennes bugner også av flotte oppskrifter, og denne ukemenyen utnytter disse til det fulle!

Tekst: Andrea Bruer

Vi satser på ekstra varmende retter denne uka for å tine vekk restene av vinterens kulde. Og som med alle de andre oppskriftene i Vegansk vår har vi valgt oppskrifter med ingredienser du garantert får tak i på nærbutikken! For å enkelt huske hva du skal handle til hver enkelt rett foreslår vi at du rett og slett tar skjermdump av oppskriftene og titter på dem i butikken, eller bare noterer ned handlelisten på mobil eller papir.

Vil du være sikker på å få med deg når de andre matplanene legges ut, og eventuelt i samme slengen svare på to korte spørsmål som er veldig nyttig for oss å vite svaret på? Meld deg på “Vegansk vår”-nyhetsbrevet!

Ønsker du helst ikke å handle maten i butikken, men heller få veganske middager med alle oppskrifter og nesten alle råvarer levert på døra? I så fall er kanskje veganske matkasser noe for deg! Den Grønne Kassa (levert av Veganermat) har 10% rabatt for nye kunder som skriver “Vegansk vår” i kommentarfeltet når de bestiller! Bestillingsfristen for kassa med dette tilbudet er 28. februar. Tilbudet gjelder matkassa for uke 10, som sendes ut 7. mars. Du kan også få kjøpt en vegansk matkasse fra Nettmat (sender til søndre Rogaland og Oslo)!

Vil du spise ute? Da er gratisappen Vegan Norway et must!

Vil du ha enda flere mattips?  Ta en titt på de flotte matplanene til vår søsterforening i Danmark, Mad med Medfølelse, som nå arrangerer Marts med Medfølelse!

Frokost og lunsj i uke én

Det finnes like mange veganske frokost- og lunsjalternativer som det finnes preferanser! På VeganMisjonens nettsider er det massevis av tips til gode og enkle pålegg. Jane har også en flott samling med frokost- og lunsjretter du kan velge og vrake i.

I tillegg samlet vi i fjorårets “Vegansk vår” en rekke tips til alt fra pålegg, brød og lunsjretter. Disse tipsene har blitt oppdaterte med noen nye produkter i år – for eksempel Smøremyk Rapskokos eller Nutana, som endelig er vegansk smør man kan kjøpe i vanlig butikk, ettersom alle de andre melkefrie (som Soft Flora og Melange) dessvere inneholder animalsk vitamin D3! Du kan altså helt fint spise det du vanligvis spiser til frokost, for det er bare å bytte det ut med noe plantebasert.

Hva med å for eksempel prøve Smøremyk Rapskokos-smør, Wilmersburger vegansk ost og masse paprika på brødskiva? Eller sandwhich med avokado, cherrytomat og litt rødløk? Kanskje havregryn/frokostblanding med plantemelk eller soya- eller havreyoghurt? Det er så mye å velge i at det bare er å velge av hjertens lyst! Ukemenyene fremover inneholder derfor hovedsakelig tips til middag, og påminnelser om å lage ekstra porsjoner middag om man vil ha en ekstra god lunsj dagen derpå.

 

 

Vi tjuvstarter på mandag 29. februar:

Frokost og lunsj: Se tipsene over!

Middag: En av VeganMisjonens mest kjente og kjære oppskrifter: Flyttesuppe! Husk å lage nok ekstra porsjoner hvis du vil ha dette til lunsj dagen etter. Du kan også lage mange porsjoner og fryse ned.

Foto av oransje suppe med biter av kikerter, tomat, løk og frisk koriander på i en hvit bolle på et mørkt trebord. Bildet er tatt skråtto ovenifra og ganske nært.

Kjempegod suppe med kikerter og kokosmelk. Bildet er tatt av VeganMisjonen.

Norsk vegansamfunns spesialtips: Tilsett gjerne strimler eller biter med paprika i forskjellige farger!

 

Tirsdag 1. mars:

Lunsj: Rester av flyttesuppe – eller noe annet fra tipsene våre øverst.

Middag: Herlig grønnsakspai! Server gjerne paien med en deilig grønn salat, for eksempel med en frisk dressing til – hvor du kan bruke resten av limen fra Flyttesuppa i går! (Husk å eventuelt lage nok dressing til lunsj dagen etter.)

Foto av en pai medd runde skiver av forskjellige grønnsaker (les oppskrift) som ligger lagvis og skrått sidelengs i et paiskjell. Bildet er tatt litt skråtto ovneifra, og paien står på et gråaktig , rustikt trebord. Fargene er oransje, rød, lilla og grønn, og paien har kvister av fersk timian på.

Grønnsakspai! Bildet er tatt av VeganMisjonen.

Norsk vegansamfunns spesialtips:

  • Næringsgjær kan kjøpes på helsekost eller Veganermat.no.
  • Du kan også knuse en pose cashewnøtter (trenger ikke være bløtlagt) med stavmikser eller i blender og blande dem med muskat og plantemelk til ønsket tykkelse (bør minne om en tykk smoothie i konsistens). Dette blir en béchamel-saus du kan istedet for ostesausen i paien! Denne trenger heller ikke varmebehandles før du smører den ut over paibunnen.

 

Onsdag 2. mars:

Lunsj: Pairester med en grønn salat og dressing – eller noe annet fra tipsene våre øverst.

Middag: Søtpotetgryte!

En lyseblå, dyp skål med massevis av søtpotetgryte i seg. Oransje, rød, brun, gul og grønn er dominerende farger. Tallerkenen dekker omtrent tre fjerdedeler av bildet, fra venstre til høyre, og rundt asjetten samt på høyre side ser vi plankene til et gråfarget trebord med grov plank.

Varmende søtpotetgryte. Bildet er tatt av VeganMisjonen.

 

Torsdag 3. mars:

Lunsj: Søtpotetgryte-rester – eller noe annet fra tipsene våre øverst.

Middag: Ristet blomkål på spaghetti.

Foto av blomkål og spaghetti på en hvit tallerken. Bildet er tatt litt skråtto ovenifra, og tallerkenen bugner av både blomkål og andre grønnsaker. I bakgrunnen skimter vi et mørkt trebord.

Er du litt skeptisk til blomkål? Da vil du bli frelst etter å ha prøvd å riste den i ovnen. Bildet er tatt av VeganMisjonen.

Norsk vegansamfunns spesialtips:

  • Du kan gjerne ovnsbake blomkålen med veldig lite olje, eller ingen olje i det hele tatt. Kjempegodt blir det uansett! Og om du ønsker, kan du kjøpe inn næringsgjær for en enda fyldigere smak.
  • I tomatsausen kan du fint bruke grønne eller brune linser istedet for røde.

 

Fredag 4. mars:

Lunsj: Rester av ristet blomkål på spaghetti

Middag: Tacofredag! Det blir både billig, sunt og raskt med linser på boks i VeganMisjonens raske linsetaco. Lei av linser? Du kan også variere med VeganMisjonens taco med ristet blomkål og bønner, taco med bønnestuing eller med Anamma-farse eller farse fra Hälsans kök om du får tak i det på nærbutikken, gjerne blandet med linser eller bønner.

Foto av to tacoskjell i en hvit, dyp skål på en lyseblå duk i grovt stoff. Rundt tacoskjellende er det dandert mange rapidsalat-blader. Til høyre for skålen står et glass fylt med mørkegrønn juice. I tacoskjellene i skålen er det gyllenstekt blomkål, rødløk og tomat.

Blomkål og bønner i taco? Jada, det funker! Bildet er tatt av VeganMisjonen.

Norsk vegansamfunns spesialtips:

  • Under Vegansk vår dropper man selvsagt kurømmen og kuosten, og går heller for for eksempel Oatly sin iMat Fraiche eller Tofutti sn Sour Cream, eller du kan blende bløtlagte cashewnøtter (bløtlagt i kaldt vann i 2-3 timer, kokende varmt vann i 15 minutter) og lage cashewrømme. Tilsette gjerne sitronsaft og kryddere til disse. Du kan også blande litt med en most avokado og ønsket krydder for en fyldigere guacamole!
  • Om nærbutikken din har Wilmersburger-ost, er det bare å skjære denne i strimler og ha i wrapen. “Nom nom”, som Jane bak VeganMisjonen er kjent for å skrive!
  • Alle tortillalefser og ferdige tacokrydderposer er veganske, selv om det av og til kan skjule seg kjøtt bak det mystiske ingrediensnavnet “aroma”. Både Santa Maria og Old El Paso sine taco- og fajitakryddere er trygge.

 

Lørdag 5. mars:

Frokost/lunsj: Kan vi kanskje friste med VeganMisjonens amerikanske pannekaker?

Middag: Lørdagspizza, denne gangen VeganMisjonens vri med aubergine og spinat!

Lørdagsgodt:
Veganmisjonens hav-kyssede sjokoladecookies. Kjempegode!

Ønsker du ikke å bake, kan du alltids kjøpe for eksempel frosne kanelboller fra Findus eller hveteboller på pose eller nybakte fra din lokale butikk (som oftest vegansk, bare de ikke inneholder meieriprodukter). Meny sine kanelboller på pose (ikke frosne) er også veganske. De fleste butikker har også mørk sjokolade uten melkefett, og for eksempel Lovehearts. Veganeren.com har en kjempefin oversikt over vegansk snop, og her er masse bilder av godsaker i dagligvaren du kanskje ikke ante er veganske, for eksempel Oreo-kjeks!

Fotografi: Utsnitt av en av sort stekeplate på et gråbrunt trebord. Vi ser omtrent en fjerdedel av en pizza, den nedre venstre delen. Den er ustekt, og på pizzadeigen er det rød tomatsaus, spinatblader, gul løk i strimler og auberginebiter, samt vegansk ost drysset på.

Lørdagspizza må til! Husk at du egentlig ikke trenger hverken kuost eller veganost for at det skal bli et svært fornøyelig måltid. Helt sant! Bildet er tatt av VeganMisjonen.

Norsk vegansamfunns spesialtips:

  • Vil du ha noe annet enn pizza på lørdagen? Da anbefaler vi VeganMisjonens lasagne med gulrot og linser. Her kan du også bruke cashew-bechamél-sausen nevnt over på toppen av lasagnen (sausen vil stivne i ovnen), eller eventuelt lage vanlig bechamél med Smøremyk Rapskokos eller nøytral olje, mel, soyamelk og muskatnøtt.
  • Skal du kanskje ha gjester? Hva med å servere dem noen lekre veganske tapas?
  • Du kan også bruke ferdigbunner, for eksempel fra Santa Maria (veganske). For småpizzaer kan du bruke pitabrød som base, og la store og små legge på sine egne grønnsakstoppinger.
  • Kuost trenger du utrolig nok ikke på pizza, ei heller veganost! Vi anbefaler å lage en “rømmedressing” av iMat Fraiche, soyayoghurt eller blendede cashewnøtter med sitron, og ha dette på etter at pizzaen er stekt. Du kan også lage hjemmelaget vegansk aioli på en nesten latterlig enkel måte! Den øverste kommentaren til blogginnlegget inneholder også et bra tips om å bruke kikertlake (!), eller “aquafaba”, som base for vegansk majones.
  • Lønnesirupen i sjokoladecookiene kan eventuelt erstattes med lys sirup blandet med bittelitt vann, så det blir mer flytende i konsistensen (som lønnesirup).

 

Søndag 6. mars

Frokost: Sunne frokostvafler på en vaffelsøndag, for eksempel!

Middag: Husmannskost med VeganMisjonens hirsekarbonader og tradisjonelt tilbehør.

Foto av hirsekarbonader, grønnsaker, poteter og brun saus pent tsilt opp på en hvit tallerken. I forkan ligger tre hirsekaker (lysebrune, flate og runde kaker som ligner kjøttkaker), og bak dem ligger poteter med skall og saus til høyre, og brokkoli og gulrøtter til venstre.

Søndagsmiddagen er hirsekarbonader med grønnsaker, poteter og brun saus. Bildet er tatt av VeganMisjonen.

Norsk vegansamfunns spesialtips: Skal du lage brun saus, men finner ikke vegansk smør (f. eks. Smøremyk Rapskokos) i butikken? Det fungerer heldigvis også bra å brune melet når man har blandet det med lik mengde nøytral olje, for eksempel raps- eller solsikkeolje.

… Og verre var det ikke, gitt! Gled deg til uke 2, hvor det blir oppskrifter fra den flotte veganbloggen Mynths!

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Vegansk vår 2016: Forslag til ukemeny for uke to | Norsk vegansamfunn - 25. April 2016

    […] På Mynths.com finner du mange gode forslag til pålegg, i tillegg til wraps, salater og sandwicher. Hvis du foretrekker enda enklere mat til frokost og lunsj, gjelder fremdeles våre frokost- og lunsjtips fra uke 1. […]

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no