Bør jeg ta tilskudd av D-vitamin?

Sol fører til produksjon av D vitamin. Foto: Wikipedia

Spørsmål:

Bør jeg ta tilskudd av D-vitamin, og i såfall hvor mye?

Svar:

D-vitamin behøver man bare ta tilskudd av om vinteren. Om sommeren produserer vi nok D-vitamin i huden når vi er ute i solen, men om vinteren er det bra å bygge opp et lager av D-vitamin for å forebygge depresjon og lette opptaket av kalsium i tarmen. De nordiske ernæringsanbefalingene er 10 mikrogram (400 IU) per dag for voksne. For eldre over 75 år anbefales minst 20 mikrogram per dag. De fleste tilskudd inneholder litt mer D-vitamin, opptil 60 mikrogram (2400 IU).

Den veganske formen for D-vitamin er vitamin D2, som produseres syntetisk eller ved bestråling av spesielle sopparter. Vitamin D2 er en mindre effektiv form for D-vitamin da den blir skilt ut raskere fra kroppen og man mener at den har en svakere effekt. Det anbefales derfor at man tar en noe høyere dose vitamin D2 sammenliknet med vitamin D3.

I dag finnes det også en vegansk form av vitamin D3. En forskergruppe fra Storbritannia har lykkes i å utvinne vitamin D3 fra en type lav. Vegansk vitamin D3 finnes som spray og tabletter.

Anbefaling:

Ca. 20 mikrogram (600-800 IU) vitamin D per dag kan være passelig i vinterhalvåret.

– Pernilla Berg, ernæringsfysiolog og veganer

 

*Kostholdsrådene er for friske personer. Fortell alltid legen din om du bruker kosttilskudd.

, , ,

Comments are closed.
[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no