Orkla Foods begynner med veganmerking

Fotografi av seks personer (en mannlig-represerened og fem kvinnelig-presenterende) som står oppreist og ser rett inn i kameraet og smiler.

Det ble et konstruktivt møte på Funky Fresh Foods. Fra venstre: Kommunikasjonssjef i Orkla Foods, Bjørn Brennskag, Trine Strømme og Kristine Flunes fra Norsk vegansamfunn, Orkla-fagsjef i helse og ernæring, Linn Anne Brunborg, Anne Gisvold fra Norsk vegansamfunn og klinisk ernæringsfysiolog i Orkla Foods, Runa Spilling.

Endelig skjer det i Norge også! Denne høsten går en av landets største merkevareleverandører, Orkla Foods Norge, i gang med å veganmerke produktene sine på nett. Forrige uke var Norsk vegansamfunn invitert til et møte om ordningen.

Tekst: Trine Strømme og Andrea Bruer

– I denne omgang er det snakk om en nettbasert merkeordning, forklarer kommunikasjonssjef i Orkla Foods Norge, Bjørn Brennskag.

– Det betyr at vi vil oppdatere produktkatalogen vår med informasjon om hvilke produkter som egner seg for veganere.

Stadig flere aktører ser verdien av å tilrettelegge for veganere. Også hos Orkla Foods Norge har de tatt den økende vegan-interessen innover seg. Nå vil selskapet gjøre det enkelt å finne frem til veganske alternativer, og om kort tid setter de i gang arbeidet med å merke produkter som er veganske. Fredag forrige uke var Norsk vegansamfunn invitert til et møte med Orkla Foods for å svare på spørsmål og komme med innspill.

Lettere å leve dyrevennlig

Med kjente merkevarer som Toro og Stabburet i porteføljen, er Orkla Foods Norge en av markedets største aktører. Blant de rundt 1.300 produktene som selskapet står bak, finnes også matvarer som mange veganere har et forhold til. Men frem til nå har det ofte vært vanskelig å avgjøre om en vare er vegansk eller ikke, bare ved å lese på innholdsfortegnelsen.

– Det er gledelig at en stor aktør som Orkla Foods nå går inn for å tilrettelegge for veganere og veganinteresserte, sier Kristine Flunes, leder i Norsk vegansamfunn.

– Utvalget av lettvinte måltidsløsninger som egner seg for veganere er begrenset. I tillegg er det ikke alltid like lett å orientere seg. Når det går klart frem hvilke produkter som er veganske, blir det lettere å handle dyrevennlig. Og da blir det også lettere å leve dyrevennlig, poengterer hun.

Søkefilter for veganske varer

På nettsidene til Orkla Foods finnes det allerede i dag informasjon om alle produktene i selskapets sortiment. Med den nye løsningen vil det stå svart på hvitt om en vare er vegansk, og et eget søkefilter vil gjøre det mulig å få opp bare de produktene som egner seg for veganere.

Brennskag forsikrer at Orkla Foods vil gå i gang med arbeidet så snart som mulig, men at det vil ta en stund før alt er på plass. De ønsket derfor tilbakemeldinger fra Norsk vegansamfunn om hva slags matvarer det er mest aktuelt å ta tak i, og hvordan det kan være hensiktsmessig å gå frem.

Foto av gulrøtter, valnøtter, grønn salat, bringebær, gul tomat og drue liggende på en hvi bakgrunn. Bildet er tatt litt skrått ovenfra, og er ganske tett på. Bildet er lyst og fullt av friske farger.

Vegansk mat er ikke bare gulrøtter og salat, men også gryter og sauser!

Smart å satse på veganske produkter

Allerede på et møte Norsk vegansamfunn hadde med Orkla Foods i 2014, foreslo vi å innføre en egen vegan-merkeordning av produktene. Den gang uttrykte Bjørn Brennskag vennlig skepsis til forslaget, med henvisning til at begrepet “vegansk” var lite kjent i befolkningen generelt, og kanskje kunne skape assosiasjoner til noe sært eller negativt.

Selv om det foreløpig ikke er snakk om å merke varene fysisk, mener Kristine Flunes at Orklas initiativ indikerer at synet på veganisme er i endring:

– At Orkla Foods nå tar kontakt for å drøfte nettopp veganmerking, er et sterkt signal om at mye har skjedd på bare to år. Det forteller at matvarebransjen for alvor begynner å innse at veganere er et segment det er verdt å satse på, sier hun.

På sikt håper Flunes at Orkla Foods også vil overføre merkeordningen til selve produktemballasjen.

– I andre land, som USA og Storbritannia, er det vanlig å merke matvarer som er egnet for veganere. Også i Norge mener vi at dette er noe både veganere og andre bevisste forbrukere, og dermed også produsentene selv, vil dra fordel av. Derfor vil vi fortsette å oppfordre produsentene til det. Men Orklas initiativ er absolutt et steg i riktig retning, som vi håper også vil inspirere andre selskaper.

Økning i etterspørsel

På møtet var også to av Orkla Foods ernæringsfysiologer tilstede.

– Vi har sett en stor økning i etterspørselen etter veganske alternativer, og vi ønsker å tilpasse oss slik at det blir enkelt å finne frem for veganere også, forklarer Linn Anne Brunborg, fagsjef i helse og ernæring.

Både hun og klinisk ernæringsfysiolog Runa Spilling gir uttrykk for at de følger utviklingen med interesse.

– Det er verdifullt for oss å ha en god forståelse av hvilke behov og ønsker veganere i Norge har, sier Spilling.

Vil fjerne vegantvil

På møtet snakket Norsk vegansamfunn og Orkla Foods om hvilke utfordringer en veganer kan møte på i butikken, hvor tydelig merking ville vært særlig verdifullt. I første rekke er det snakk om produkter med ingredienser som kan ha ulikt opphav, uten at det er spesifisert i deklarasjonen. Særlig gjelder det ingrediensen “aroma”, som kan være både animalsk og vegetabilsk.

Flere av Toros gryteretter er for eksempel veganske, men uspesifikk “aroma” gjør det vanskelig å fastslå. Til neste år lover Orkla Foods å ha fjernet all tvil.

– Fra og med februar 2017 blir alle nye produkter merket idet de legges inn i databasen, sier Brennskag.

Norsk vegansamfunns arbeid for dyrene

Dette er altså ikke første gang Norsk vegansamfunn har vært i dialog med Orkla Foods. I 2014 tok vi kontakt for å få klarhet i hvilke av produktene deres som egner seg for veganere. Da som nå var det særlig den vage angivelsen “aroma” som førte til hodebry. Henvendelsen resulterte i et konstruktivt dialogmøte med Orkla Foods, der vi la frem våre forslag til hvordan selskapet kunne tilrettelegge bedre for veganere. I etterkant av møtet utarbeidet Orkla Foods en egen liste over veganske Toro-produkter, som siden har vært hyppig lastet ned fra Norsk vegansamfunns nettsider.

En liten kyllingbaby som sitter oppå ryggen til sin hønemor!

Bli gjerne medlem for å hjelpe oss med å hjelpe dyra!

Norsk vegansamfunn er stadig i dialog med ulike aktører, og jobber kontinuerlig for at det skal bli lettere å være veganer i Norge. Alt vi gjør er basert på frivillig innsats. Har du lyst til å støtte arbeidet vårt? Da er du velkommen til å bli medlem.

, , , , , , , ,

One Response to Orkla Foods begynner med veganmerking

  1. Nanna Berg 18. September 2016 at 22:58 #

    Vegan mat som er ferdiglaget, ville vært svært bra å ha adgang til. Det er per i dag en mangelvare på det norske matmarkedet.

Leave a Reply

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no