NVS i møte med Norgesgruppen

Da Norgesgruppen ASA byttet ut Anammaprodukter med Hälsans Kök i sine butikker, vakte det sterke reaksjoner blant veganere i Norge. Norsk vegansamfunn tok initiativ til et møte med Norgesgruppen for en dialog om dette, men også om veganmatutvalget generelt. Resultat var et lærerikt møte for begge parter, og NVS fikk i tillegg en oppløftende beskjed om veganost i norske dagligvarebutikker.

Tekst: Linda K. Mathisen

Anammamangel manet fram mange meninger

Tidligere i år ble det kjent at Norgesgruppen gikk over fra Anamma til Hälsans Kök som sitt hovedmerke innen vegetarprodukter. Dette skapte et stort engasjement blant både veganere og vegetarianere, og Norgesgruppen fikk på kort tid mange henvendelser på sosiale medier som ba dem snu i denne saken.

Norgesgruppen3Hovedårsaken til oppfordingene om å beholde Anammaproduktene var nyheten fra februar i år om at varemerket nå blir helvegansk. Dette ble naturlig nok bejublet av både veganere og egg- og melkeallergikere, som så frem til et bedre vareutvalg i sine dagligvarebutikker. Skuffelsen ble desto større da flere butikker utpå våren ikke bare skrumpet utvalget av Anammaprodukter, men også erstattet disse helt med Hälsans Kök, som kun har farse og falafler av veganske produkter. Hälsans Köks tilknytninger til selskapene Nestlé og israelsk-eide Tivall gjør også falaflene tunge å svelge for mange bevisste forbrukere.

Tungvekter i norsk dagligvarehandel

Norgesgruppen ASA er Norges største handelshus, med hovedfokus på dagligvarehandel. De har over 1 700 dagligvarebutikker og 500 kiosker, og kjente butikknavn tilknyttet handelshuset er Kiwi, Spar, Eurospar, Joker, Jacob’s, Meny, Ultra, Centra, Nærbutikken, MIX-kioskene og Deli De Luca. Beslutninger Norgesgruppen tar får med andre ord merkbare konsekvenser for forbrukere og deres dagligvareinnkjøp landet rundt.

Norgesgruppen inviterer til dialogmøte

Norgesgruppen var tidlig aktivt ute på sosiale medier og takket for innspill i saken. I svarene på Facebooksiden sin opplyste de at de jobbet med å bygge opp kompetanse på ulike tilbud, og ønsket å tilby produkter som veganske forbrukere etterspør. Muligheten til å hjelpe produktleverandører med å bygge kompetanse på veganmat er en sjanse NVS ikke lar gå fra seg, og en regnfull augustettermiddag stilte vi til møte i Norgesgruppens lokaler på Skøyen.

Vel fremme ble vi møtt av kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen og kategorisjef med ansvar for dypfryst samt «Fri For», Christine Hundsnes. Vi ble tilbudt både vegansk salat og wraps før vi satte igang: En hyggelig gest ovenfor NVS’ utsendte som hadde hastet til møtet rett fra sine respektive jobber.

Facing, Facebook og forhandlinger

Christine startet møtet med å gi en kort gjennomgang av hvordan Norgesgruppen velger ut produkter som skal inn i sortiment, samt prosessen med å planlegge hvordan disse skal eksponeres i butikk (facing). Hvor stort utvalg hver butikk har av vegetarmat er avhengig av om produktene ligger i garantert eller frivillig sortiment, samtidig som størrelsen på butikkene også er av betydning. Sortimentet endres tre ganger i året, hvor det da er et åpent vindu for utskiftninger og justeringer av produktutvalget. Her forsøker man selvfølgelig å være lydhør for de innspill som måtte komme fra forbrukerne, blant annet på sosiale medier. Større endringer i en varekategori gjøres som hovedregel i februar, og for eksempel satsingen på et nytt merke innen en kategori vurderes over en lengre periode før man gjør endringer. Noen utskifting av vegetarmatprodusent er dermed dessverre ikke aktuelt med det første fra Norgesgruppens side.

Norgesgruppen1

Fra venstre: Linda K. Mathisen (nestleder NVS), Marte Munkeli (leder NVS), Christine Hundsnes (produktansvarlig Norgesgruppen) og Ingrid Solberg Gundersen (kommunikasjonsrådgiver Norgesgruppen)

Nedslående informasjon om at Hälsans Kök fortsatt vil være hovedsatsing til tross: Møtet med Norgesgruppen var både hyggelig og lærerikt for begge parter. Christine og Ingrid viste til en økende interesse for etiske matvarer i dagligvarebutikker, der vegan- og vegetarprodukter utgjør en stor kategori som handelshuset følger med på. De var lydhøre for våre argumenter når det kom til Anamma versus Hälsans Kök, og tar det med i evalueringen som skal gjøres av endringen i vegetarmatsatsingen. Christine hadde også lest seg opp på ønskene fra veganske forbrukere på Facebooksida vår i forkant av møtet, og vi fikk anledning til å utdype punkter vi mente var viktige. Her snakket vi om alt fra gode og mindre gode veganske oster, til smør, iskrem og yoghurt, og vi passet på å tipse Norgesgruppen om gode veganske varemerker rett over grensen i Sverige, spesielt Astrid och Aporna.

En ny ost er på vei til butikkene – Say cheese!

Noen spennende nyheter fikk vi også med oss på veien. Det vil om kort tid være mulig for butikkene i Norgesgruppen å tilby Alpro sin vaniljeyoghurt. Og som de fleste i veganmiljøet allerede har fått med seg til stor jubel: Wilmersburger skivet ost er fra uke 38 tilgjengelig i frivilligsortimentet til alle Spar- og Menybutikker! Enkelte butikker har etter hva NVS er kjent med “tjuvstartet” og allerede tatt inn veganosten i sitt sortiment.

Etterspørsel styrer utvalget

Vi i NVS avsluttet møtet med å gi Norgesgruppen velfortjent ros for deres satsing på og utvalg av plantemelk i sine butikker. Det er få steder man i dag ikke kan få tak i soya-, ris- eller havremelk, og melkefri blåbæryoghurt er et velkjent syn på selv mindre utsalgssteder. Et godt utvalg av veganske produkter i butikken er likevel ikke bare leverandørenes ansvar – butikker tilbyr varer som blir etterspurt. Oppfordringen blir derfor: Henvend deg til din nærmeste aktuelle butikk og be dem pent ta inn varene du er interessert i. Butikksjefer er ikke tankelesere.

 

, , , , , , , , , ,

3 Responses to NVS i møte med Norgesgruppen

  1. Morten Larsen 27. August 2014 at 08:56 #

    Helt supert at dere gjør sånt som dette! Veldig bra innsats!

    Er alle Anama-produktene i bestillingsutvalget deres fortsatt? Februar er jo ikke lenge til, så kanskje kan en haug av henvendelser både til Christine Hundsnes og til lokale butikker mot slutten av året utgjøre en forskjell?

  2. Marte Munkeli 27. August 2014 at 09:00 #

    Hei, Morten. Tusen takk for fine ord. Ja, Anamma er fortsatt i bestillingsutvalget. Det er helt sikkert fornuftig å gi Norgesgruppen beskjed om hvilke produkter man ønsker i butikkene.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Gledelige resultater fra Vegansk vår! | Norsk vegansamfunn - 25. April 2016

    […] det andre vi gjør i løpet av året: Arrangere månedlige sosiale treff i flere store byer, være i dialog med matprodusenter, skrive og publisere artikler […]

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no