Møte med Orkla Foods Norge

Toro er et kjent varemerke når det gjelder ferdigmat, og flere av posegryterettene deres innholder ikke melk. Mange har trodd at disse gryterettene dermed er veganske, til det ble oppdaget at det bak betegnelsen “aroma” kan skjule seg både animalske og vegetabilske ingredienser. Norsk vegansamfunn tok kontakt med Orkla Foods Norge, som står bak merket Toro, for å invitere til et møte og diskutere denne forvirrende merkeordningen.

Tekst: Marte Munkeli

Rett på sak: Veganske Toro-produkter HTML
Veganske Toro-produkter PDF

NB! Den første listen vi mottok fra Toro inneholdt dessverre flere feil. Denne listen skal være korrekt. Gi oss gjerne beskjed dersom du oppdager feil i listen.

Ferdigmat for veganere

Å være veganer i Norge kan tidvis være en utfordring. Det er gjerne begrenset utvalg på restauranter og spisesteder, og selv om man er så heldig å ha tilgang på gode matbutikker med bredt utvalg, krever vegansk matlaging nesten alltid en viss egeninnsats: Maten må lages. Mens kjøttetere og delvis også vegetarianere kan velge og vrake i mikroretter, halvfabrikata og ferdigmat i ferskvaredisken, er utvalget langt smalere for en veganer. Men enkelte ting finnes heldigvis, og gryterettene fra Toro har vært fine å ty til når man har kort tid eller man for eksempel trenger turmat.

Aromatisk kyllingfett

Nylig oppdaget jeg tilfeldigvis at Toros stroganoffgryte ikke lenger inneholder melk, og fortalte andre veganere at det nå var enda en posegryterett som var vegansk. Da noen spurte meg hva ”aroma” i innholdsfortegnelsen betyr ble jeg imidlertid usikker, og sendte en henvendelse til Toro for sikkerhets skyld. Jeg følte meg i min naivitet trygg på at aroma bare dreide seg om uskyldige krydderier, så jeg ble paff da jeg fikk svar fra Orkla Foods’ kundeservice om at aroma kan bety både vegetabilske og animalske ingredienser. Jeg fikk vite at mens grytene meksikansk, amerikansk, italiensk og stroganoff er veganske, inneholder for eksempel Bali kyllinggryte kyllingfett og kyllingpulver. Den eneste måten å få vite hva et spesifikt produkt inneholder, er å kontakte kundeservice.

Invitasjon til dialog

Dette framsto for meg som både lite effektivt og lite kundevennlig. Det er tross alt ikke bare veganere som er opptatt av å vite hva maten man spiser inneholder. Når det gjelder animalske tilsetninger i ferdigmat, er dette også særlig interessant for vegetarianere og enkelte religiøse grupper. I tillegg er det en økende bevissthet blant forbrukere generelt om hvor maten kommer fra, hvordan den er produsert og ikke minst hvilke tilsetningsstoffer som brukes. Vi tok derfor kontakt med Orkla Foods Norge og inviterte til et dialogmøte med oss, slik at vi kunne legge fram våre synspunkter på saken. Vi fikk raskt positiv respons fra kommunikasjonssjef i Orkla Foods Norge, Bjørn Brennskag, og traff han kort tid etter på Mesh Café i Tordenskiolds gate.

Veganmerking langt fram i tid

Nestleder Linda i samtale med Bjørn Brennskag

Nestleder Linda i samtale med Bjørn Brennskag

På møtet med Bjørn Brennskag stilte undertegnede og nestleder Linda K. Mathisen fra Norsk vegansamfunn. Etter å ha satt oss ned med hver vår kaffekopp, presenterte vi saken og det problematiske med Toros bruk av “aroma” i produktene, da dette kan være av både animalsk og vegetabilsk opprinnelse uten at det presiseres. Vi snakket generelt om hvordan Orkla Foods Norge bedre kan ivareta bevisste forbrukere som kundegruppe, og hvordan de, med Toro som ett av de viktigste varemerkene i Norge, bedre kan tilrettelegge sine produkter for veganere. Vi kommenterte at ideelt sett skulle vi gjerne sett at Toros produkter merkes med et ”vegan”-merke, slik det nå er vanlig å gjøre i blant annet USA og England.

Bjørn responderte med å forklare at det å endre og merke emballasje er en tungrodd prosess, og at de ikke kan gi noen løfter om dette – spesielt med tanke på hvor lite markedet for vegansk mat foreløpig er i Norge. Vi viste til utviklingen i blant annet Sverige, hvor en ny undersøkelse viser at andelen veganere er på om lag 4 %, og anbefalte Toro å ligge i forkant av denne utviklingen også i Norge. Samtidig er vanskelig tilgjengelige varer og dårlig merking en ond sirkel, da det gjør hverdagen som vegansk forbruker mer komplisert enn det behøver å være, og til og med støter bort enkelte som i utgangspunktet er positive og nysgjerrige på levemåten. Bjørn kommenterte vennlig at begrepet “vegansk” tross alt er ganske ukjent i den generelle befolkningen, og at det for noen også kan ha gjenklang av noe sært eller til og med negativt. Å allmenngjøre og avmystifisere veganismebegrepet er, som han riktig påpekte, en jobb for organisasjoner som Norsk vegansamfunn, og ikke matprodusentene.

Ingredienslister på nett

Orkla Foods kommunikasjonssjef så imidlertid det problematiske ved å ikke vite om en vare innholder animalske ingredienser eller ei. Det kan derfor være aktuelt å merke varer med samlebetegnelser “aroma” og lignende som vegetabilsk eller animalsk, der hvor dette ikke er åpenbart, men dette ligger noe fram i tid.

Vi ble enige om at en god løsning for veganere og andre bevisste forbrukere er at Orkla Foods i første omgang sender Norsk vegansamfunn en liste over hvilke produkter som er veganske (se under), og i neste omgang legger informasjonen ut på egne nettsider som oppdateres ved eventuelle produktforandringer. På denne måten må forbrukerne fortsatt selv sjekke innholdet i produktene de ønsker å kjøpe, men med tanke på utbredelsen av smarttelefoner og tilgang til internett generelt, vil dette være en betydelig forbedring sammenlignet med at man i dag må ta kontakt med kundeservice.

Veganske Toro-produkter HTML
Veganske Toro-produkter PDF

NB! Den første listen vi mottok fra Toro inneholdt dessverre flere feil. Denne listen skal være korrekt. Gi oss gjerne beskjed dersom du oppdager feil i listen.

Mer om veganisme og videre kontakt

Bjørn var også interessert i å høre mer om veganisme, og vi fortalte kort om hvorfor folk velger å bli veganere og hvordan vi jobber for dette i foreningen. Vi understreket at minimale mengder animalske ingredienser i ferdigprodukter på ingen måte er Norsk vegansamfunns hovedanliggende, men at også små ting som tilsetting av animalske ingredienser i ellers vegetabilske produkter er med på å gjøre hverdagen vanskeligere for de som allerede har tatt valget om å være veganere, og gjøre valget om å bli veganer litt verre for de som fortsatt sitter på gjerdet.

Plutselig hadde en hel time gått, og vi takket Bjørn for at han hadde tatt seg tid til å høre på oss og for en engasjerende og hyggelig samtale. Vi ble ønsket velkommen til å holde kontakten, og komme med innspill til hvordan Orkla Foods kan ta hensyn til bevisste forbrukere. Norsk vegansamfunn håper Bjørn fikk med seg noen tanker og idéer om hvordan veganere som gruppe bedre kan ivaretas av Orkla Foods Norge, og at de og andre matprodusenter etter hvert ser verdien i å merke produktene sine som egnede for veganere.

Bjørn Brennskag og Marte Munkeli. Foto.

Bjørn Brennskag og NVS-leder Marte Munkeli etter et hyggelig dialogmøte.

, , , ,

6 Responses to Møte med Orkla Foods Norge

  1. Kristin Lønner Opdahl 12. June 2014 at 11:50 #

    Flott at dere tar slike initiativ! Men – bare et kjapt blikk på listen over veganske Toro-produkter og der finner jeg Tandoori Nanbrød, disse inneholder melk?

  2. Marte Munkeli 12. June 2014 at 12:04 #

    Vi har sjekket med Orkla Foods Norges kundeservice, og du har rett. Tandoori naanbrød inneholder melk og skulle ikke vært på listen. Vi har bedt om en kvalitetssjekket liste, og legger denne ut så snart vi mottar den. I mellomtiden har vi lagt inn en merknad i teksten. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette.

  3. Andrea 18. June 2014 at 14:55 #

    ” Å allmenngjøre og avmystifisere veganismebegrepet er, som han riktig påpekte, en jobb for organisasjoner som Norsk vegansamfunn, og ikke matprodusentene.”

    Men det var jo ikke dette dere mente at de skulle gjøre, heller? Poenget er vel at de som selskap tjener på å merke varene sine bedre, da flere vil kjøpe dem (både veganere, veggiser og allergikere). Syns det var litt uriktig å fremstille det på den måten av kommunikasjonsrådgiveren.

    Han nevnte også at markedet er lite for vegansk mat, men det er jo betraktelig flere vegetarianere, og vi er jo en gruppe i stadig vekst. Det er merkelig at et så stort selskap ikke tenker mer fremover og er innovative, om ikke annet for egen økonomiske vinning.

  4. John Roger Holte 18. March 2015 at 11:39 #

    “”Bjørn responderte med å forklare at det å endre og merke emballasje er en tungrodd prosess”” SPRØYT, det er ikke mer tungrodd enn de vil det selv!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Men hva kan jeg spise, da? | Norsk vegansamfunn - 6. March 2015

    […] som snacks og godteri. Mange posesauser, supper og gryter inneholder for eksempel melk eller andre animalske tilsetningsstoffer. Melk er også en gjenganger i ulike kjeks og som smakstilsetning i diverse […]

  2. Orkla Foods begynner med veganmerking | Norsk vegansamfunn - 21. August 2016

    […] angivelsen «aroma» som førte til hodebry. Henvendelsen resulterte i et konstruktivt dialogmøte med Orkla Foods, der vi la frem våre forslag til hvordan selskapet kunne tilrettelegge bedre for veganere. I […]

Leave a Reply

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no