Men hva spiser du egentlig: Heidi i Bergen

Norsk vegansamfunn ønsker i denne miniportrettserien å vise variasjonen som finnes i et plantebasert kosthold. Samtidig vil vi presentere de ulike menneskene som velger å spise plantebasert: Fra de som allerede er veganere, til de som er på vei til å bli det. Bli gjerne med selv og send inn ditt bidrag.

Tekst redigert av Linda Mathisen. Alle foto: Privat.

Heidi. Foto.Sporty dyrerettighetsaktivist

Jeg heter Heidi Ellingsen, og bor i Bergen. Her bor jeg sammen med mine to pusegutter, og har en kjæreste som ofte titter innom. Kostholdsmessig har jeg ikke spist kjøtt på 16 år, og jeg har vært veganer i 9 av disse årene. For min del finnes det heller ingen tvil når det kommer til denne levemåten: Jeg kunne aldri gått tilbake, og kommer til å forbli veganer resten av mitt liv.

Jobben min er også en av mine store interesser: Trening! Jeg jobber på et treningssenter, der jeg både står i resepsjonen og veileder kundene i treningen da jeg er utdannet personlig trener (PT). Siden jeg er svært treningsinteressert, blir det også mye trening på fritiden. Jeg er i tillegg aktiv i organisasjonen NOAH, som jobber for dyrs rettigheter, og jeg er spesielt glad i og opptatt av katter. Musikk er også en stor interesse, da hovedsakelig metal, og jeg liker å male når jeg finner inspirasjonen.

Variasjon for styrke og utholdenhet

Siden jeg er en aktiv dame, er kostholdet viktig for meg. Jeg spiser ganske variert, så kjøkkenskapene mine ser ut deretter. I dem finner du essensielle ingredienser som linser, næringsgjær, kokosmelk, plantemelk, linfrø, sesamfrø, soyachunks, soyamince, frukt, frosne bær, fast tofu, proteinpulver, pasta, ulike nøttesmør. Og jeg har selvsagt alltid en del grønnsaker i kjøleskapet. Søtpoteter er min store kjærlighet for tiden, og jeg lager noe med søtpotet omtrent daglig!

En typisk matdag i mitt liv ser gjerne slik ut:

Maki. Foto.

Maki er lett og morsomt å lage vegansk.

Frokost: En stor smoothie av bananer, dadler og diverse bær, eller havregryn med soyaproteinpulver. Nøtter og bær på toppen.
Lunsj: Soyayoghurt med bær, nøtter og frukt, eller middagsrester fra dagen før.
Middagsvariasjoner:

  • Bakte søtpoteter, wokede grønnsaker og belgfrukter, marinerte og stekte soyachunks
  • Linsegryte med røde linser og rotgrønnsaker
  • Bønnetaco med salat og bakte søtpoteter
  • Sprøstekt tofu med ris og grønnsaker

Kvelds: Masse frukt og noen brødskiver med for eksempel nøttepålegg eller hummus, eller vegansk ost de sjeldne gangene jeg har det i hus. Eller kanskje tar jeg en Clif Builders Bar (vegansk proteinbar). Jeg elsker å lage kakao av havremelk, og dette lager jeg nesten hver kveld.

Da jeg trener mye passer jeg på å fylle på med energi gjennom dagen, og jeg småspiser hele tiden nøtter, tørkede gojibær og frukt.

Heidi. Foto.

Et variert kosthold er viktig for å bygge styrke og utholdenhet. Her er Heidi igang med slyngetrening.

Norske matblogger er favorittene

Facon. Foto.

Røkt og salt facon coming up!

Det meste jeg av maten jeg spiser handler jeg inn på vanlige dagligvarebutikker. Jeg er imidlertid også innom asiasjappen et par ganger i uken, spesielt om jeg skal ha ingredienser som tofu, linser, dadler og quinoa. Iblant bestiller jeg matvarer fra nettbutikken Veganlife, og da går det hovedsakelig i soyachunks og soyamedaljonger, og vegansk hvitost. Jeg er så heldig å ha Kinsarvik fruktutsalg 20 minutters gange fra leiligheten min, så der kjøper jeg næringsgjær (min store avhengighet!) og kjøtterstatningsprodukter.

Når det kommer til inspirasjon i matveien, henter jeg ofte idéer fra ulike veganske matblogger. Veganmisjonen og Veganeren er klart favorittene. Dessverre er jeg ingen kløpper på kjøkkenet, så som regel går det i ganske enkle oppskrifter. Men jeg finner også inspirasjon i å prøve veganisere ikke-veganske retter.

Oppdag bacon version 2.0

Det finnes så utrolig mye god mat, så det er vanskelig å velge seg ut en favoritt. Jeg er veldig glad i tofu, linsegryter og, som tidligere nevnt, bakte søtpoteter.

Skal jeg likevel trekke fram noe, må jeg si facon. Det er så vanvittig godt! Jeg var nesten i sjokk første gang jeg smakte det. Her var alle de gode smakene fra bacon, men i en snill versjon! Facon er noe jeg kan spise og spise på en hel kveld, og da særlig etter Veganeren sin oppskrift.

, , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no