Men hva spiser du egentlig: Fanny i Oslo

Norsk vegansamfunn ønsker i denne miniportrettserien å vise variasjonen som finnes i et plantebasert kosthold. Samtidig vil vi presentere de ulike menneskene som velger å spise plantebasert: Fra de som allerede er veganere, til de som er på vei til å bli det. Bli gjerne med selv og send inn ditt bidrag.

Tekst redigert av Linda K. Mathisen. Alle foto: Privat.

Fanny fra Oslo. Foto.

Kunstner i flyt

Jeg heter Fanny Fredriksen og er 26 år. Jeg lever på ville grønne planter i naturen og rawfood plantekost. Jeg er kunstner og danser, og jeg holder på med snowskate, snowboard, skateboard og mange former for flow-bevegelse og fitness. Jeg bor i Oslo, på toppen av “fjellet” like ved Tryvann og over tåken. Der bor jeg sammen med Marius Bachke, som også er veldig glad i actionsport og rawfood.

Rå matauk

Nå om våren spirer det i overflod i hagen, og jeg høster mange forskjellige planter til salater, juicer, smoothies, rawfoodbrød, burgere og mye mer. Dette gjør jeg hele sommeren gjennom. Når jeg er ved havet, finner jeg blandt annet viltvoksende strandkål. Den er kjempegod å spise som den er – og å ha i forskjellige kreative salatblandinger som jeg lager. Tang smaker også kjempegodt sammen med en kremet hvitløkssaus laget av squash, hvitløksfedd, havsalt, og cashewnøtter eller avocado.

Måltidene gjennom dagen

En rawfood-dag kan se slik ut:

Frokost: Fikener og te, eller jeg drikker noen glass renset og revitalisert vann med litt havsalt eller himalayasalt – gjerne et glass sitronvann eller agurkvann. Jeg liker godt å starte dagen med å gå ut i hagen og plukke skvallerkål, løvetann, brennesle og andre planter som vokser rundt. Disse tar jeg med inn og jeg lager juice av de. En ‘God Morgen Juice’ består av eple, sitron, squash, selleri, ingefær, grønt fra hagen og friskt vann.

Matvekster ute i skråningen. Foto.

I løpet av dagen lager jeg et slags lunsj-/middagsmåltid. En klassiker da er grønnkål i biter som jeg salter litt, og deretter masserer avokado inn i. Jeg kan blande altmulig inn i denne salaten – for eksempel paprika, vårløk, tomater, chili og diverse krydder – og også frø som solsikkefrø og gresskarkjerner.

Jeg liker godt å lage forskjellig snacks – rawfoodbrød er kjempegodt og lett å lage. Det kan lages av linfrø eller chiafrø, og solsikkefrø som blandes med vann eller juice, finhakket paprika, grønnkål og urter/krydder. Det dehydreres, enten i en dehydratormaskin, i et glassfat på en varmeovn, eller i ovnen på svak varme med døren oppe. Ellers er det lett å lage enkel snacks av bløtlagte nøtter og frø som er krydret og saltet, og som jeg tørker på svak varme. Og en ‘parfait’ av mango, banan og vanilje sammen med bløtlagte chiafrø. Da har du ‘kinosnacksen’. Måltider og snacks er gjerne det samme for meg. Jeg elsker salat. Jeg lager et godt måltid, og det er som den beste snacksen ever.

Rå økologisk plantepizza. Foto.

Rå økologisk plantepizza

Her har jeg laget en pizzabunn av linfrø og chiafrø som er blandet med juice fra paprika, tomater, squash og hvitløk. Blandet inn i “deigen” er gurkemeie, muskat, havsalt og chili krydder. Deretter finhakker jeg paprika og løk og har det i deigen, rører alt godt sammen og former det til pizzabunn på et fat som tåler litt varme. Så settes den inn i ovnen på svak varme med døren åpen, eller på en varmeovn, Eller i en dehydrator, over natten. Jeg har laget en hvitløkskrem av cashewnøtter, squash, hvitløkspulver, havsalt og dill. Denne smører jeg på pizzabunnen – og Oppå sausen igjen har jeg salatblader, avokadoskiver, tomat og agurk. Yum!

Min handleliste

Jeg handler mye økologisk mat, og da ser det gjerne slik ut:

Fruktutvalg på butikk. Foto.

1 kasse epler, noen bunter selleri, en pose sitroner, en kasse burdock root (storborre på norsk), noen bunter spinat, grønnkål, potter med persille, timian og svartkål, 1-2 kasser avocado, 1 kasse gulrøtter til å lage juice av, en pose ingefær, litt hvitløk, noen mangoer, papaya og annen frukt som er tilgjengelig. Jordskokk liker jeg godt, og reddiker er en hit – jeg ser litt an hva som er tilgjengelig, og kjøper det som jeg liker kvaliteten på. I tillegg kjøper jeg gjerne økologisk villris, hel havre og solsikkefrø som jeg senere legger i vann. Jeg kjøper gjerne fikener, diverse økologisk krydder og superfood som gojibær, himalayasalt, kakao, kokosfett og chiafrø.

Jeg handler i helsekostbutikker, gjerne fra personer som dyrker selv, direkte fra leverandør når jeg handler i kasser, og jeg bestiller også på internett.

Jeg har ikke kjøleskap eller matskap, men et rom som holder seg kaldt, hvor frukt og grønt lagres – urter i potte lagres i vinduskarmen og utendørs i solen, gojibærene og annen superfood lagrer jeg i glass med lokk, det samme med tørkede urter og andre tørkede planter – og hagen ‘lagrer’ det friske grønne som jeg spiser.

Matglede og inspirasjon

Nyplukka bær. Foto.

Jeg finner det meste av inspirasjonen inni meg, og fra naturen og i de friske plantene selv – de inspirerer meg. Jeg maler og tegner mye, og skaper gjennom dans. Jeg uttrykker meg mye kreativt, så jeg er vant med å flowe det og la inspirasjonen komme gjennom. Alle kan det. Men det kan være veldig inspirerende å se youtube-filmer med mennesker som Dara Dubinet og Markus Rothkranz, og se bilder av alle de fargerike matkunstverkene som deles på facebook, og få inspirasjon fra bøker og oppskrifter som andre deler. Men som sagt, inni oss sprudler det av inspirasjon, farger og kreativitet, og det er bare å få på plass råvarene og begynne å skape. Litt som å male et kunstverk – se for deg at maten du lager skal bli til nettopp det. Go for it! Det er det jeg gjør.

 

Fanny ved sjøen. Foto.

 

Vil du vite mer om livsstilen til Fanny? Besøk bloggen hennes, der hun deler tips om rawfood og inspirerer til et liv i bevegelse.

 

, , , , , , , , ,

3 Responses to Men hva spiser du egentlig: Fanny i Oslo

  1. Adele 28. May 2014 at 08:54 #

    Så spennende å lese om rawfood og hageplanter. Jeg liker tanken på hvor forskjellig vi spiser, selv om alle har veganismen til felles. Den pizzaen både hørtes og så kjempegod ut.

  2. Steinar 31. October 2016 at 00:31 #

    Hei kunne godt tenke meg å lære å lage noen av disse rettene . Jeg spiser ganske sundt men kan sikkert forbedre meg. Holder du også kurs?
    mvh Steinar

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no