Karma for the win: Triatlon og maraton på vegansk kosthold

Hilde Valbjørn Hagelin er veganer og triatlonutøver. Gjennom bloggen sin ønsker hun å inspirere folk til trening på et plantebasert kosthold. I denne artikkelen gir hun råd om å ta ernæring på alvor, og å kombinere omsorg for dyr og miljø med et variert og godt planlagt kosthold.

Tekst redigert av Marte Munkeli. Alle foto: Privat

Hilde tøyer ut. Foto.

Triatleten og veganeren Hilde Valbjørn Hagelin.

Den fjerde disiplinen

Jeg er veganer og konkurrerer i triatlon og løp. I år skal jeg delta i ganske ekstreme utholdenhetskonkurranser. Jeg skal blant annet delta i ironmandistansen i triatlon, hvor jeg skal svømme 3,8 km, sykle 180 km og løpe maraton på 42 km. Når jeg trener til slike konkurranser er kostholdet veldig viktig. I triatlon sier man gjerne at ernæring er den fjerde disiplinen, og det er ikke for ingenting. Jeg har et kosthold basert på korn, bønner, erter, linser, frø, nøtter, soyaprodukter, grønnsaker, frukt og bær. Jeg merker at denne maten er veldig bra for kroppen min. Jeg føler meg bra av å spise den, jeg blir behagelig mett, den gir meg energi og gjør meg i stand til å trene så mye jeg vil.

Hilde tar push ups. Foto.

Hilde passer på å trene styrke i tillegg til utholdenhet.

Et mislykket forsøk

Da jeg prøvde meg på vegankost for første gang i 2010-2011 var det imidlertid en katastrofe. En katastrofe av dimensjoner! Jeg spiste da vegansk av hensyn til dyrene, og tenkte følgelig utelukkende på veganmat som fraværet av animalske produkter. Jeg tenkte ikke på næringssammensetningen i matvarene jeg spiste eller på hvor mange kalorier jeg burde få i meg. Hovedbestanddelen i det lille jeg spiste var grønnsaker. Det var ikke så lurt. Jeg var underernært og feilernært.

En sen fredag ettermiddag ble jeg oppringt av legen min. Han var bekymret for meg. Han fortalte at blodverdiene mine var ekstremt lave. Jernnivået mitt var på 3. Dette innebærer at jeg nesten ikke hadde jern igjen i kroppen. B12-nivået mitt var også for lavt. På legens ordre måtte jeg ta B12-sprøyter i rompa annenhver dag i ti dager. Ble troen min på vegansk kosthold svekket av denne erfaringen? Ja.

Etter å ha gått på en slik episk smell var det på tide å tenke nytt. Å leve utelukkende på grønnsaker var tydeligvis ikke så lurt. Man skulle tro at en 30-åring med mastergrad ville skjønt slikt at seg selv, men nei. Jeg var for opptatt med å tenke på andre ting. Men nå kom spørsmålene. Hva skulle jeg egentlig spise? Og hvor mye?

Inspirasjon, informasjon og restitusjon

Heldigvis kom jeg over bøkene til to veganske toppidrettsutøvere. Boka Eat and Run av ultraløperen Scott Jurek, og Thrive: The Vegan Nutrition Guide to Optimal Performance in Sports and Life av topptriatleten Brendan Brazier. Scott Jurek, som er en av verdens beste ultraløpere, forteller i sin bok at han restituerer raskere på vegansk kosthold og dermed kan trene mer enn konkurrentene sine. Brendan Brazier gir sin bok inngående informasjon om næringssammensetningen i ulike råvarer og råd om hvilke råvarer man bør få i seg som veganer og idrettsutøver.

Hilde løper ute om vinteren. Foto.

En plantebasert løper lar seg ikke stoppe av 17 minusgrader.

Disse to bøkene var svært nyttige. De forandret alt jeg tidligere hadde tenkt og ikke tenkt om vegansk kosthold og trening. De viste at et plantebasert kosthold ikke bare er fullverdig i idrettssammenheng, men faktisk kan være en konkurransefordel. Det handler bare om å spise de riktige tingene!

Nå ble jeg ganske gira på å spise så smart som mulig, og det fungerte. Med et gjennomtenkt kosthold og godt sammensatte måltider fikk jeg mer energi, treningen gikk bedre, og jeg la på meg muskler. Nå deltar jeg i flere konkurranser enn før, og konkurransene er mer langvarige. I år skal jeg delta i 5 triatlon, et maraton, et ultramaraton og et 24-timers løp.

Vegetarløperen blir blogg

Jeg startet bloggen Vegetarløperen for å vise frem hvor aktiv det går an å være på sunn vegetarkost og hvor bra dette kostholdet er i treningssammenheng. Etter jeg startet bloggen har jeg fått flere kommentarer og spørsmål fra både veggiser og folk som er interessert i vegetarmat. Mange av dem lurer på det samme som jeg gjorde i starten. Hva bør man spise? Hvor mye bør man spise? Noen har fått vite av andre at vegan- og vegetarmat ikke er fullverdig eller ikke tilstrekkelig i treningssammenheng. Andre vil legge på seg muskler og lurer på hvordan de skal spise for å få til det.

Jeg håper at jeg gjennom bloggen min kan informere om trening og vegansk kosthold så flere får svar på slike spørsmål. Jeg ønsker også vise frem alt det sunne og næringsrike man kan spise. Det er nemlig ikke bare-bare å gå over til nytt kosthold. Det krever at man setter seg inn i god en del ting. Men det er ikke nødvendig at andre skal gå på samme episke smell som meg!

Hilde løper triatlon. Foto.

I fint driv under Tjörn Triatlon 2013.

Plantebaserte kosthold er bra for dyrene, det er bra for miljøet, og det er bra for helsa. Siden det er så mange fordeler med plantebasert kosthold er det viktig at man får det til, slik at man får lyst til å fortsette. Veganmat kan gi utrolig mye energi , overskudd og velvære – bare man gjør det riktig. Jeg håper jeg kan inspirere folk til å spise sunn veganmat så de får overskudd og lyst til å være aktive. Karma for the win!

PS! Besøk gjerne bloggen min på www.vegetarloperen.no/.

Vegetarløperen. Logo.

, , , , , , , ,

3 Responses to Karma for the win: Triatlon og maraton på vegansk kosthold

  1. Anders V. 31. May 2014 at 11:37 #

    Utrolig inspirerende!

  2. Elin Maria Riisnæs 14. April 2018 at 21:28 #

    Hei. Jeg kommer ikke inn på vegetarløperen; den hjemmesiden skulle jeg gjerne kommet inn på. Elsker å løpe og å spise sunt.

    • Elin Bekkebråten Sjølie 16. April 2018 at 19:07 #

      Takk for at du gjorde oppmerksomme på feil lenke. Den er nå oppdatert. Artikkelen er fra 2014, og så gamle artikler kan fort bli utdaterte.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no