Hvorfor går jeg opp i vekt?

Foto: Simon A. Eugster, Wikipedia

Spørsmål:

Jeg har vært vegetarianer de siste ni månedene, og spiser nesten bare vegansk mat. Det hender av og til at jeg spiser ost, men jeg prøver å kutte det ut. Jeg har lagt på meg fem kilo i det siste, og er redd for å legge på meg mer. Jeg spiser mye grønnsaker, linser og bønner, så jeg vet ikke hva jeg gjør feil. Har du noe tips?

Svar:

Det er vanskelig å si hva som er grunnen til at du har gått opp i vekt etter at du gikk over til vegansk kost. Vanligvis er det omvendt: Man går ned i vekt når man spiser mer frukt og grønt, som inneholder mye fiber og fytokjemikalier. En mulig årsak kan være at du spiser mye bearbeidede matvarer som inneholder skjulte, raske karbohydrater. Produkter som soyamelk, ferdigdrikker, frokostblandinger, brød og kjøtterstatninger inneholder ofte sukker. Prøv å spise så rene og lite bearbeidede matvarer som mulig, og drikk vann til måltidene. Hvit ris og hvetepasta inneholder raske karbohydrater som mange legger på seg av. Prøv å variere med quinoa, hele korn (spelt, havre) råris og hirse.

Hvis du har fulgt en bestemt diett før du gikk over til vegansk kost, kan det være en grunn til at du går opp i vekt. For eksempel fører lavkarbodiett til at man går ganske raskt ned i vekt. Noe av vektnedgangen kommer av at man mister vann som er bundet i musklene. Inntaket av raske karbohydrater og rent sukker er ofte veldig lavt, slik at blodsukkernivået blir jevnere og mindre fett lagres i kroppens fettlager. På lengre sikt er derimot ikke lavkarbodiett en gunstig løsning, siden høyt inntak av animalsk mettet fett øker risikoen for hjerte- og karsykdommer og andre livsstilssykdommer.

I vanlig alteterkost er det som oftest sukker og hurtigmat i kombinasjon med for lite mosjon som fører til at man legger på seg. Vegansk kost er vanligvis rik på omega-6-fett, for eksempel fra solsikke-, mais-, sesam-, oliven- og soyaolje. Man kan med fordel redusere inntaket av omega-6 og øke inntaket av vegetabilsk mettet fett noe, for eksempel ved å bruke kokosolje. Kokosfett er rik på den mellomlange fettsyren laurinsyre, som høyner det gunstige HDL-kolesterolet og redusere det skadelige LDL-kolesterolet. Det finnes til og med studier som viser at laurinsyre øker fettforbrenningen.

Animalsk kost inneholder en liten andel såkalt konjugert linolsyre (CLA). Dyreforsøk har vist at CLA øker fettforbrenningen, men det er usikkert om det fungerer på samme måte hos mennesker. CLA er ikke en essensiell fettsyre, noe som betyr at vi ikke trenger å tilføre den gjennom kosten, men enkelte kan redusere sine fettlager ved høyt inntak av CLA. Derfor brukes ofte kosttilskudd med CLA for å gå ned i vekt. Det finnes vegetabilsk CLA som lages av en spesiell tistelplante, men CLA er ingen mirakelkur hvis man vil gå ned i vekt.

Anbefaling:

Reduser andelen bearbeidede matvarer som inneholder sukker og hvitt mel. Drikk vann til maten, og spis gjerne nøtter og frø (valnøtter og skallede hampfrø har gunstig fettbalanse) mellom måltidene for å få et balansert blodsukkernivå og unngå å småspise.

– Pernilla Berg, ernæringsfysiolog og veganer

 

*Kostholdsrådene er for friske personer. Fortell alltid legen din om du bruker kosttilskudd.

, ,

3 Responses to Hvorfor går jeg opp i vekt?

  1. Geir Arne 28. October 2011 at 20:17 #

    Flott artikkel! Anbefaler å ikke spise så mye chips også :O Går an å steke i olje + vann fremfor mye olje hehe

  2. veganimal 28. October 2011 at 21:27 #

    Har inntrykk av at endel veganere spiser mye cupcakes og slikt.

  3. Kaja 1. November 2011 at 00:55 #

    Aktivitet er jo også ganske viktig. Hvis man ikke beveger seg/trener nok, er det lett å gå opp i vekt. Også er det jo slik at det finnes nok vegansk godteri å spise, for min del må jeg holde meg unna dette på hverdager for å holde vekten.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no