Hvordan er næringsverdien ved juicing?

Juice. Foto.

Foto: Pixabay

Spørsmål til ernæringsfysiologen

Jeg er en gutt på 17 år, som ikke er så veldig flink til å spise frukt og grønnsaker. For litt siden kjøpte moren min en frukt- og grønnsakspresse, som fungerer slik at saften presses ut av fruktkjøttet og man kan drikke den rene saften. Spørsmålet mitt er: Hvor mye av næringsstoffene som er i frukten får man i seg dersom man bare drikker saften?

Svar fra ernæringsfysiologen

Juice inneholder de fleste av næringsstoffene som finnes i selve frukten eller grønnsaken som juicen lages av. Juice er imidlertid syrligere, og inneholder mer kalorier og langt mindre kostfiber, fytokjemikalier og antioksidanter sammenliknet med en hel frukt eller grønnsak.

Kostfiber er gunstig for fordøyelsen vår, og kan minske risikoen for vektøkning, overvekt, type 2-diabetes, kreft i tykk- og endetarm og hjerte- og karsykdommer. Du kan lese mer om dette på Matportalen, som er en informasjonsportal om mat og helse fra offentlige myndigheter.

Når det kommer til fytokjemikalier, er det en fellesbetegnelse på helsebringende plantestoffer. De aller fleste fytokjemikalier er sterke antioksidanter eller stoffer som stimulerer antioksidantforsvaret i kroppen. Antioksidanter motvirker oksidativt stress, eller celleskader på grunn av frie radikaler, i kroppen vår. Dersom du er interessert, står det mer om dette på Helsedirektoratet sine nettsider.

Hel frukt og grønnsaker kan også være mer mettende enn juice. Av hensyn til energibalanse og risiko for overvekt anbefales det generelt å velge frukt fremfor fruktjuice. Grønnsaksjuicer inneholder ofte mindre kalorier enn fruktjuicer.

Anbefalinger:
Alle bør spise minst 5 porsjoner frukt, grønnsaker og bær hver dag, og det er sannsynlig at et høyere inntak har positive helseeffekter. En porsjon tilsvarer 100 gram, og circa halvparten av 5 om dagen bør være frukt og bær, og den andre halvparten grønnsaker. Ett glass juice (fruktjuice eller grønnsaksjuice) kan inngå som en av de fem anbefalte porsjonene frukt, bær eller grønnsaker hver dag.

– Baljit Kaur, klinisk ernæringsfysiolog, M.Sc.

 

, , , ,

No comments yet.

Leave a Reply

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no