Men hva kan jeg spise, da?

Du er gira på å være med på Vegansk vår, men er usikker på hvor vanskelig det blir med maten. Må man lese masse for å sette seg inn i hva som er vegansk mat, og må man på spesialbutikker for å kjøpe det?

Tekst: Marit Ylvira Haugland

Du spiser allerede mye vegansk

Det er ofte en overraskelse for mange hvor mye av det vi spiser som er vegansk. Alt av det du spiser som er plantebasert, er vegansk. Det vil si havregrynsgrøten du lager deg på morgenen, nøttene du spiser som snacks, grønnsakene du baker med olje og krydder i ovnen til middagen, spagettien med tomatsaus og så videre. Den store overgangen til å spise et balansert vegansk kosthold, består som regel i å bytte ut proteinene i måltidet – kjøttet og fisken – til plantebaserte proteiner som linser, kikerter, bønner eller tofu.

Til de som er litt usikre på hva som ikke er vegansk, gjelder dette altså alle typer animalske produkter. Det vil kjøtt, fisk og skalldyr, egg, meieriprodukter og honning.

Er du usikker på hva du kan spise på brødskiva når du må droppe ost og skinke? Her er litt tips til pålegg, men også frokost, lunsj, og mellommåltider. Du vil kanskje bli overrasket over hvor mye du allerede spiser som enten er vegansk, eller lett kan la seg veganisere.

De skjulte ingrediensene

Det man bør være obs på, er at noen produkter det er naturlig at man tror er veganske, ikke er det. Det gjelder som regel ferdigmatløsningene og produkter som snacks og godteri. Mange posesauser, supper og gryter inneholder for eksempel melk eller andre animalske tilsetningsstoffer. Melk er også en gjenganger i ulike kjeks og som smakstilsetning i diverse potetgull.

I gelegodteri benyttes som regel gelatin, som er et protein utvunnet fra sener, knokler og hud fra dyr. Bivoks og ulike typer tilsetningsstoffer, som E120/karmin, går også igjen som animalske stoffer på ingredienslista i godteri.

Heldigvis er det i dag mange produkter hvor det motsatte er tilfelle; at noe man ikke trodde var vegansk er det! Og husk at om det står “kan inneholde spor av…”, så er ikke dette noe som gjør at matvaren ikke er vegansk. Det betyr at varen er produsert i samme lokaler og med samme utstyr som varer produsert med det oppgitte sporstoffet – og ikke at sporstoffet er en faktisk ingrediens.

Vegansk produktmerke. Illustrasjon.

Norsk vegansamfunns produktmerke, designet av Andrea Miranda Sand Bruer.

Vegan-merking

Er det ikke litt slitsomt å måtte sjekke ingrediensene på alt, da? Hvorfor er ikke norske produkter merket som veganske, som i veldig mange andre land? Ja, det kan du spørre om. Det har nok mye med kulturen og politikken her til lands å gjøre. Vi har imidlertid begynt å ta saken i egne hender!

For de av dere som bor i Oslo, kan dere besøke Meny Bogstadveien ved Majorstuen, der vi i samarbeid med butikken har startet et pilotprosjekt hvor vi merker veganske produkter. Dette tar selvsagt tid, og det er kun et lite utvalg av butikken som er merket foreløpig. Det vi har rukket over foreløpig er Toro-varer, frokostblandinger, knekkebrød, kjeks, bakevarer og noen desserter.

Spise ute?

Flere og flere restauranter tilbyr veganske retter, eller har mulighet til å lage det på forespørsel. Asiatiske og indiske restauranter har gjerne noen retter som er veganske på vegetar-delen av sin meny, og enhver sushiplass med respekt for seg selv tilbyr vegetariske maki som oftest også er veganske. Det er ellers ofte mulig å be om pizza, supper eller salater uten animalske produkter som kjøtt, ost eller rømme.

Et direkte spørsmål til kokken kan også resultere i fantastiske retter i en ellers veganfri restaurant. I de fleste tilfeller er det imidlertid lurt å si fra på forhånd – da får de tid til å forberede et godt alternativ og eventuelt kjøpt inn råvarer de ikke har til vanlig.

Dersom du bor i Oslo har du en liten guide til noen veganske spisesteder her. Vi anbefaler forøvrig appen Vegan Oslo for de som bor i hovedstaden, en oversikt som stadig får nye tilskudd på lista!

, , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Vegansk vår 2016: Hva og hvorfor? | Norsk vegansamfunn - 9. February 2016

    […] disse arrangementene og Vegansk vår handler om å utfordre seg selv til å spise vegansk i en måned, og gjerne også avstå fra å kjøpe andre uveganske saker med dyreprodukter, være det seg skinn, […]

  2. Vegansk vår 2016: Forslag til ukemeny for uke én | Norsk vegansamfunn - 22. February 2016

    […] I tillegg samlet vi i fjorårets «Vegansk vår» en rekke tips til alt fra pålegg, brød og lunsjretter. Disse tipsene har blitt oppdaterte med noen nye produkter i år – for eksempel Smøremyk Rapskokos eller Nutana, som endelig er vegansk smør man kan kjøpe i vanlig butikk, ettersom alle de andre melkefrie (som Soft Flora og Melange) dessvere inneholder animalsk vitamin D3! Du kan altså helt fint spise det du vanligvis spiser til frokost, for det er bare å bytte det ut med noe plantebasert. […]

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no