Hva bør jeg teste når jeg tar blodprøve?

Spørsmål til ernæringsfysiologen

Jeg skal til legen for å ta blodprøver for første gang som veganer. Hvilke verdier bør jeg be legen sjekke?

Blodprøveglass. Foto.

Foto: Pixabay

Svar

Veganere trenger ikke teste blodverdiene sine oftere enn altetere, så sant man føler seg frisk og har kontroll på kostholdet sitt. Det viktigste er å passe på at man får i seg vitamin B12 gjennom tilskudd eller berikede produkter og at man har en god kilde til D-vitamin om vinteren.

Hvis man vil teste blodverdiene sine, er det bare B12, D-vitamin og eventuelt jern som er interessant fra et vegansk perspektiv. Vitamin B12 måler man vanligvis ved hjelp av en blodprøve, men det kan også måles ved hjelp av en urinprøve. Urinprøven gir antakelig bedre måling av den totale B12-statusen i kroppen. Hvis man er veganer, får man gjerne i seg mest vitamin D2 gjennom berikede produkter og tilskudd. Derfor bør man be legen om å teste nivåene av vitamin D2 også, og ikke bare vitamin D3. Slik får man et bedre helhetsinntrykk av D-vitaminstatusen i kroppen. Hvis du føler deg trøtt og sliten, bør du også teste jernverdiene. Hvis man trener mye, særlig løping, har man raskere omdannelse av røde blodlegemer og trenger mer jern. Kvinner har en tendens til å å ha lavere jernverdier enn menn, og får oftere jernmangel uavhengig av hvor mye de trener.

Kronisk tretthet kan også skyldes forstyrrelser i stoffskiftet i skjoldbruskkjertelen, som produserer aktivt T4- og T3-hormon fra jod. For lavt inntak av jod er den vanligste årsaken til struma, som særlig er vanlig i land med lavt jodnivå i jorden. Mattilsynet anbefaler derfor at man bruker jodberiket salt. Vegansk kost kan ha lavt innhold av antioksidantene sink og selen, men det finnes få studier som tyder på at sink- og selenmangel er vanligere blant veganere enn blant altetere. Man kan måle sink og selen i blodet og urinen, men det inngår vanligvis ikke i rutinetestene.

Anbefaling:

Normalt trenger man ikke teste annet enn vitamin B12, jern, D-vitamin og eventuelt jod, men hvis man har helseproblemer bør man ta en mer omfattende kontroll. Eksakt hvilke analyser som kreves for å kontrollere disse verdiene holder helsepersonellet styr på. Når man tester B12-status, kontrollerer man for eksempel alltid også homocystein og folsyrenivåene (vitamin B9).

– Pernilla Berg, ernæringsfysiolog og veganer

 

*Kostholdsrådene er for friske personer. Fortell alltid legen din om du bruker kosttilskudd.

, ,

No comments yet.

Legg igjen en kommentar

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no