Første norske bok om vegansk ernæring

Foto: @ Bente Isefjær / http://spisgront.wordpress.com/

Foto: @ Bente Isefjær / http://spisgront.wordpress.com/

I år har Norsk Vegetarforening gitt ut en bok om plantebasert ernæring, som er den første i sitt slag på norsk!

Bokomtale av Arild Tornes

Plantebasert ernæring er for alle som vil vite mer om hvordan de kan spise sunnere og mer variert vegetabilsk mat, enten de vil redusere kjøttforbruket eller bli sunnere vegetarianere. Ernæringsfysiolog Marte Bergseng og ernæringsstudent Vigdis Elise Hafsten er forfattere, og boken er en utvidet versjon av Norsk Vegetarforenings ernæringshefte.

Oversiktelig for nybegynnere

Denne boken er en lettlest og oversiktelig innføring i ernæringslære. Den gir en balansert fremstilling av helsegevinster og potensielle problemer med et overveiende vegetabilsk kosthold. Størstedelen av boken er oppslagsverk som tar for seg de viktigste næringsstoffene, vanlige råvarer og deres næringsinnhold. Helsedirektoratets Matvaretabell er brukt som hovedkilde.

Den første delen på omtrent 20 sider er et slags ABC for plantebasert ernæring. Den tar for seg generelle utfordringer og løsninger for folk som vil spise mer vegetarisk, enten de kun vil redusere kjøttforbruket eller ta skrittet til å bli vegetarianere og veganere. Boken er for alle som vil spise mer planteføde. Utgangspunktet er derfor en hel-vegetabilsk eller vegansk diett, men næringsverdier for kjøtt og animalsk produkter er også tatt med for sammenligningens skyld. Det gis forklaringer og definisjoner av de ulike vegetarianertypene, som lakto- og/eller ovo-vegetarianer, veganer, samt nærliggende betegnelser som fleksitarianer og pescetarianer.

Vanlige myter og misforståelser om vegetardietter blir gjennomgått, både de som fremstiller dem i et overdrevent negativt eller overdrevent positivt lys. Det gis tips om hvordan en spiser variert, hvilke matvarer som er spesielt sunne og hvilke basisretter en kan ta utgangspunkt i. Spesielt er det fokus på hvilke matsorter veggiser kan velge for å dekke de forskjellige næringsbehovene, og hvilke næringsstoffer de bør være ekstra påpasselige med for ikke å få mangler. Det inkluderer behovet for kosttilskudd av vitamin B12 og vitamin D, som spesielt veganere må ta henyn til.

Oppslagsverk for mat og næringstoffer

Neste del går gjennom de forskjellige vitaminene og mineralene, én etter én. Hver gjennomgang ser på hvilke funksjon næringsstoffet har i kroppen, i hvilken mat vi finner det, hvilke konsekvenser og symptomer som mangel av det resulterer i, og hvilke relevans stoffet har for en vegetardiett. Det gis også konkrete eksempler på hvor stor porsjon av bestemte matsorter en må spise for å dekke dagsbehovet for det ene eller andre stoffet. Helsedirektoratets anbefalinger for daglig inntak, samt matvarer med næringsinnhold fra Matvaretabellen, er oppført.

Hovedgruppene proteiner, fett og karbohydrater blir forklart i en egen del, sammen med antioksidanter og noen andre mindre kjente stoffer.

Bokens siste del tar for seg de mest alminnelige råvarene i et norsk, vegetarisk kosthold. Det gis en kort presentasjon av hver enkelt vare, som til sammen utgjør 52 stykker. Disse er delt inn i kategoriene frukt, grønnsaker, grønne kjemper, tungvektere, nøtter og frø, og krydder og tilbehør. Det oppgis hvor råvaren kommer fra, hva de inneholder av næring, hva de kan brukes til i matlagingen, hvordan de lagres og noen handletips. Helt bakerst er det en stor tabell med mange tall, som gir en detaljert beskrivelse av de ulike matvarenes næringsinnhold.

Plantebasert ernæring er en ypperlig introduksjon til temaet og et kjekt oppslagsverk å ha liggende. Den kan bestilles fra Norsk Vegetarforening. Jeg vil også anbefale den engelskspråklige og mer omfattende ernæringsboken Vegan For Life (2011).

 

, , ,

No comments yet.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no