Hva spiser man om man er allergisk mot bønner?

Quinoa – en god proteinkilde. Foto: Blairingmedia, Wikipedia

Spørsmål:

Jeg har belgfrukt-allergi, noe som gjør det ofte vanskelig for meg å finne lettvinte løsninger til veganmat i en travel hverdag. Jeg kan jo ikke spise soya, peanøtter, linser, bønner eller erter. Hvordan skal jeg spise for å opprettholde helsen min og samtidig være veganer? Er det noe jeg bør kombinere for å få mest mulig utbytte?

Svar:

Det er litt upraktisk å være allergisk mot belgvekster når man er veganer, siden belgvekster er en av de beste veganske proteinkildene. Men man må huske at alle matvarer inneholder protein. Det som varierer mellom ulike de ulike matvarene, er mengden protein per 100 gram og balansen mellom de ulike aminosyrene. Hvis man spiser nok mat, kan man få i seg tilstrekkelig protein uten å spise belgvekster. Jeg vil likvel ikke anbefale å kutte ut belgvekster hvis man ikke må. Vegansk mat uten belgvekster kan bli litt ensformig, og det er en risiko for at man ikke får i seg nok av aminosyren lysin.

Quinoa er en relativt god proteinkilde, som har en gunstig balanse mellom aminosyrene. Nøtter og frø som gresskarfrø, solsikkefrø, pistasjnøtter og mandler inneholder også ganske mye protein (10-26 gram per 100 gram), men innholdet av lysin er ltt lavt. Seitan (hvetegluten) er et annet alternativ man kan variere med. Seitan inneholder 20-30 gram protein per 100 gram, og er derfor en av de mest proteinrike veganske matvarene som finnes. Alle essensielle aminosyrer finnes i seitan, men innholdet av lysin er lavt. Seitan kan lages fra bunnen av hvetemel eller enklere ved hjelp av glutenmel. Det finnes også i tørket form og i ulike ferdigprodukter, for eksempel i veganske pølser. Konsentrerte proteinpulver som ris- og hampprotein inneholder alle essensielle aminosyrer, og kan brukes som tilskudd. For å øke proteininnholdet i kosten kan man tilsette proteinpulver i smoothies, paideig, pannekakerøre, brøddeig eller grøt.

Her kan du lese om proteiner i vegansk kost generelt.

Tips:

Bestill time hos en ernæringsfysiolog som kan regne ut næringsinnholdet i kosten din, slik at du får i deg nok av alle aminosyrer. Øk proteininnholdet i den vanlige maten din ved å bruke proteinpulver som inneholder alle essensielle aminosyrer.

– Pernilla Berg, ernæringsfysiolog og veganer

 

*Kostholdsrådene er for friske personer. Fortell alltid legen din om du bruker kosttilskudd.

, , ,

Comments are closed.
[print_link]

Org.nr.: 895215732 / Bankkonto: 1503.71.30351 / e-post: kontakt@vegansamfunnet.no