Hodelus

Dyrerettighetsetikk, miljøspørsmål og andre etiske problemstillinger diskuteres her

Hodelus

Innlegg Sandra » 18 Jul 2010, 01:54

Et barn jeg kjenner til fikk nylig påvist lus i håret, noe som fikk meg til å tenke på hva hvis jeg/en strict vegan skulle få det?

Hva er riktig å gjøre hvis man skulle få lus? Det er jo ikke bra helsemessig positivt å ha lus, og for å kvitte seg med disse må man jo ta lusekur som dreper disse. Eller rett og slett shave hodet sitt - en annen løsning. Det er jo enkelt/moteriktig for menn, men hva med kvinner/menn med langt langt hår?

Noen som har tenkt på dette hvis man feks arbeider der det er mange barn, eller hvis man har barn selv osv?

Regner dere andre lus som dyr/innsekter på samme måte?
Bare en tanke.
Sandra

Re: Hodelus

Innlegg Heidi » 18 Jul 2010, 10:28

Ja, det gjør jeg. Jeg mener likevel at man har lov til å beskytte seg selv og ta lusekurer, antibiotikakurer o.l. dersom det blir nødvendig. Forsvaret for en vegansk livsstil faller fra hverandre om det krever at folk setter seg selv eller andre i helsemessig fare. Nå er det selvfølgelig grader av fare, men altså, jeg synes at folk skal ta medisinene sine - så sant det ikke finnes fullgode (!) veganske alternativer.
Heidi

Re: Hodelus

Innlegg arild » 18 Jul 2010, 22:06

Jeg vet ikke om noen andre måter å fjerne slike parasitter på. Det gjelder innvollsormer og. En bør ha rett til å forsvare seg fra inntrengere/angripere tenker jeg.
arild

Gå til Etikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest