Fruktarisme

Det som ikke passer inn i de andre kategoriene

Fruktarisme

Innlegg Sofia » 05 Jul 2010, 09:09

Først og fremst vil jeg påpeke at jeg ikke mener å disse noen her -jeg vil bare argumentere for fruktarisme!

Jo_ Etter å ha jobbet en del med grønnsaker som veganer -altså dyrket grønnt -kom jeg til den oppfattelse av at grønnsaker også har følelser og også burde respekteres_ Rotgrønnsaker f eks -er fortsatt litt i live når vi setter kniven i dem eller koker dem_

Det er ikke slik når man er fruktarianer -for frukter er ikke lenger levende når de har fallt fra stammen -de rotner bare etterhvert_ Man kan si frukt er naturens ekte føde!

Jeg oppforder alle sammen til å vurdere å bli fruktarianer_ Som jeg har forstått det spiser man da ca 70% rå frukt -og antagentligvis (?) resten hva man vil_

Samtidig kan man ha en kjempekoselig hobby med å dyrke frukter i vinduskarmen_

Det er mye man kan spise som fruktarianer! Hvete -havre -ris -grønnsaksfrukter (som tomat squash oliven bønner linser osv) og andre søte frukter_
Sofia

Re: Fruktarisme

Innlegg Heidi » 05 Jul 2010, 14:34

Er det slik at du kom til å mene at rotgrønnsaker også har følelser av deg selv eller ved å lese/høre andre meninger om saken?

Jeg er tilbøyelig til å tro at det ligger mer ved planter enn vi kanskje tror, men kan likevel ikke si at jeg vurderer en diett kun bestående av nedfallsfrukt. Jeg har ikke sett noe som tyder på at det gir grunnlag for en fullverdig diett. Vet du noe mer om dette? :-)
Heidi

Innlegg Sandra » 06 Jul 2010, 00:59

Spennende tema!
hvordan måler man følelser da? Har frukt og grønt hjerneceller? Kan de kjenne smerte?

Jeg må innrømme at jeg selv tenkte en del på dette en stund tilbake da jeg skjønte det med "blomstene og biene" - altså at blomster har kjønnsorgan og er mer like mennesker og dyr når det gjelder feks forplantningsevne. Jeg har vært innom tanken om frukt og liv - men er ikke enda overbevist, men vil gjerne vite mer. Men kan man ikke spise grønnsaker som fruktianere? Er det ingen grønnsaker som "nedfaller"?

sEr glad for at vi har en fruktianer på forumet - jeg er ny her og fint å se folk med ulike syn og erfaringer - det er bare positivt!
Sandra

Innlegg arild » 10 Jul 2010, 00:28

Det er flott hvis folk får til og trives med fruktariansk diett. Selv er jeg usikker på det ernæringsmessige, men interessert i å få vite mer om det. Det kan jo ha store etiske og miljømessige fordeler på stor skala.

Intuitivt føler jeg en forskjell mellom skapningene som står stille og er festet til bakken og dem som springer sin vei når jeg nærmer meg. Dem som løper vekk signaliserer ved sin kroppsbeherskelse at de vil være i fred. Det er en fenomenologisk etikk som jeg mener er å foretrekke fremfor den som baserer seg på å skjære opp kropper, hjerner og nervesystemer for å studere og sammenligne dem med menneskets, og anta at de kun har subjektivitet og følelser i den grad deres fysiologi ligner på vår.

Men det betyr ikke at jeg mener vi ikke skal praktisere ikkevold mot vegetabislk liv så langt vi får det til.

:eplespis: :eplespis: :eplespis:
arild

Innlegg wacka » 20 Aug 2010, 15:26

Jeg og kjæresten min er nesten fruktarianere, vi forsøker å spise bare frukt og bladgrønsaker.
Dietten våres har vel bestått av sirka 80% frukt og 10% bladgrønnsaker det siste halveåret og har ofte spist bare det i flere uker.Vil absolutt anbefale det! Det føles ekstremt bra og har mange bra resultater :-D
Grunnen til at det ikke er 100% er vel på grunn av den "dårlige" frukten i norge, både tilgjengelighet (spiser ikke uøkologisk frukt som man spiser med skall) og smak, også avhengigheten til kokt mat både smaksmessig og gjennom ulike stoffer. Hvis vi ikke hadde levd i norge hadde vi nok spist bare frukt og bladgrønsaker.

Vil ihvertfall anbefale alle og spise mer frukt og bladgrønnsaker! Frukt burde helst spises før man spiser noe annet på dagen.

Hvis noen har lyst til å bli "fruktarianer" hjelper jeg gjerne til :-)
wacka

Innlegg Sandra » 20 Aug 2010, 17:52

Hei Wacka
Kan du fortelle litt om hverdagen din, hvis det ikke er alt for personlig? Hvor mye må man spise, og hvordan ser spiseritualene ut? Hvordan har din fruktianisme blitt mottatt sosialt: av familie, venner og på arbeidsplassen?

Ekstremt spennende! Var dere veganere, eller gikk dere rett over til en fruktiansk hverdag?
Jeg er nok "bare" vegan, men jeg spiser 80% økologisk og har implementert det i min hverdag. Planen er en råkostdag og en fruktianerdag i uken, men jeg tenker det mer som et langsiktig mål.
Sandra

Innlegg arild » 20 Aug 2010, 18:24

Jeg lurer på : kan fruktarianere ta kosttilskudd?
arild

Innlegg wacka » 20 Aug 2010, 22:33

En vanlig hverdag for meg starter med 1,5-2 honningmeloner (favorittfrukten min :>) eller evt annen type melon.
Senere spiser jeg som regel det jeg har lyst på men blir mye økologisk banan siden det er veldig mettende og den billigste frukten. spiser som regel 5-6 mellomstore om gangen. det er ganske viktig at de er økologisk siden de sprøyter svoveldioksid inn i de uøkologiske. Det er også viktig at de er modne (helt gul og litt brune prikker).
Spiser ganske mye hver dag, som "fruktarianer" handler det om og få i seg så mye kalorier som mulig og ikke så lite som mulig dette kan være litt vanskelig i starten, prøver å spise mer en 1500 kalorier om dagen, dette tilsvarer f.eks ca. 10bananer og 2 honingmeloner.
Prøver også å spise mer økologisk bladgrønsaker og usøt frukt(agurk,tomat) Siden det er så mye vann i frukt og grønnsaker er det sjeldent jeg er tørst og drikker ganske lite vann.

Hvis vi får lyst på kokt mat spiser vi dette kun på kvelden og spiser ikke frukt før dagen etter.

Blir mye handling, bæring og leting i butikker siden det er ustabilt utvalg og modenhet på frukt og siden vi ikke har bil.

Moren min mener at vi må spise bønner, linser og sånn men ellers en det er det ikke noe problemer med venner og familie.

Ellers er det veldig lite oppvask og matlaingg :D

Vi startet litt før jul med og gå over fra vanlig norsk "sunt" kosthold til vegetarianere også videre til veganere, prøvde oss så på Raw foodism i en måneds tid (vil ikke anbefale dette, de vil bare ha pengene dine dessuten er det bare noe tull med unødvendig kostilskudd) før vi til slutt endte opp som "fruktarianere".

Store forandringer etter jeg har blitt fruktarianer": Hukommelsen min har blitt veldig mye bedre, var ekstremt glemsk før. Det ble litt bedre når jeg ble vegetarianer/veganer men virkelig mye bedre nå den siste tiden. Jeg var også ekstremt lat :P Noe som har forandret seg helt. Prøver nå og slutte med briller, man skal visstnok kunne få bedre syn av og være "fruktarianere", får ihvertfall ikke vondt i hodet og bli sliten av å gå uten briller lenger har også fått litt bedre syn.

teorien bak fruktarianere er jo at vi skal spise det som er mest naturlige og som vi mennesker er lagd for å spise. så da skal man jo ikke trenge kostilskudd. Men om du vil det så "kan" du vel det :P

Her er oså litt mer info om fruktarianere:

http://www.vegetar.com/mt/2006/05/frukt ... _fruk.html

forum for "fruktarianere" (også noen norske der): http://www.30bananasaday.com/

vil også anbefale boken 80/10/10 det er vel ikke helt det samme som fruktarianer men ganske likt
wacka

Innlegg Sandra » 20 Aug 2010, 23:18

takk Wacka, spennende lesing. Interessant det du sier om helsegevinstene. Du er heldig som har en livspartner å leve slikt med, tenker at det er ganske motiverende når man er to.
Sandra

Innlegg arild » 20 Aug 2010, 23:32

Vet dere om det er gjort noe forskning på om det er sunt eller ernæringsmessig tilstrekkelig? Det er gjort endel forskning på vegetardiett, men har ikke hørt om forskning på fruktarianeres helse. B12 er jo en vitamin som er nødvendig for å unngå alvorlige nerveskader, og den fins kun i tilstrekkelig grad i animalsk føde og i kosttilskudd. Så er ikke det en stor sjanse for at fruktarianere får slike alvorlige mangler hvis de ikke tar noe kosttilskudd?
arild

Neste

Gå til Annet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest